Berkorban Apa Saja Demi Insan Tersayang


SAMBUTAN AIDILADHA MUNGKIN TIDAK SEMERIAH AIDILFITRI, TAPI DI SEBALIKNYA TERSIMPAN SATU PENGERTIAN YANG SANGAT BERMAKNA. PERAYAAN INI TIDAK MEMERLUKAN PUASA SEBULAN UNTUK MENYAMBUTNYA, AKAN TETAPI IA MEMERLUKAN PENGORBANAN SEBAGAIMANA YANG DILAKUKAN NABI IBRAHIM TERHADAP ANAKNYA NABI ISMAIL. SEMPENA KEDATANGAN HARI RAYA KORBAN INI, MW MENYAJIKAN BEBERAPA KISAH PENGORBANAN WANITA DEMI INSAN YANG DISAYANGI. HAYATI PENGORBANAN YANG MEREKA LAKUKAN. MENGAPA DAN SEHINGGA BILA MEREKA SANGGUP BERKORBAN, IKUTILAH PENGAKUAN TULUS IKHLAS MEREKA.




Faridah berhenti kerja demi jaga anak istimewa.

Bagi Faridah binti Zainuddin, demi seorang anak, dia sanggup melakukan apa sahaja. Ibu kepada seorang anak istimewa ini, mengutamakan kepentingan anaknya daripada segala-galanya. Sebaik sahaja mengetahui bahawa anak bongsunya Mohamad Shafiq disahkan mengalami Multiple Disability pada usia empat tahun, kehidupan Faridah telah berubah sama sekali. Demi anak tersayang, Faridah perlu berkorban.

“Ibu mana sanggup melihat anaknya keseorangan menghadapi kehidupan yang penuh mencabar. Anak saya mengalami masalah separuh buta, pekak sepenuhnya, austitik sederhana dan hiperaktif. Pada ketika itu, terus saya membuat keputusan untuk mencari sekolah yang sesuai dengan keadaan anak saya itu. Puas juga saya mencari namun tidak ada yang mahu menerima kerana keadaan anak saya itu. “Setelah berfikir masakmasak, akhirnya saya telah membuat keputusan untuk berhenti kerja demi mahu membesar dan mendidik anak saya. Sementara saya ada di dunia ini biarlah saya memikul tugas itu. Saya bersyukur kerana suami menyokong seratus peratus keputusan saya ini.

“Banyak masa saya bersama dengannya, saya tidak boleh berjalan jauh kerana saya tidak sampai hati untuk meninggalkan anak. Tetapi saya tidak pernah menyesal kerana kini anak saya sudah berusia 17 tahun dan boleh berdikari. “Saya juga terpaksa mengorbankan impian saya dan membuat perancangan baru yang melibatkan pendidikan anak istimewa. Sebelum ini saya teringin mengambil kursus dalam bidang masakan kerana saya mempunyai sebuah restoran. Tetapi impian itu tidak dapat dilakukan kerana saya terpaksa tutup restoran demi menjaga anak.

“Sebaliknya saya mengambil keputusan untuk belajar dalam bidang pendidikan khas dan kemudian membuka sekolah untuk anakanak istimewa ini. Sesungguhnya pengorbanan yang saya lakukan ini bukannya secara terpaksa tetapi secara ikhlas. Saya sedar, jika bukan saya yang menjaganya siapa lagi yang mahu diharapkan. Saya tidak pernah berharap Shafiq membalas pengorbanan saya. Apa yang saya harapkan adalah agar Shafiq boleh berdikari setelah saya tidak ada di dunia ini,” jelas ibu kepada tiga orang anak ini yang juga pemilik Pusat anak-anak istimewa Sayang yang terletak di seksyen 7 Shah Alam.

Duit boleh cari, suami itulah seorang - Norlia
Kisah hidup Norlia Mohamad Noor dan suaminya Abdul Rafaii Mohd Som pernah disiarkan dalam MW pada bulan Jun 2009 lalu. Abdul Rafaii mengalami kemalangan menyebabkan dia tidak lagi mampu bergerak dan hanya terlantar di atas katil. Sebagai isteri, Norlia juga mengambil keputusan untuk berkorban kerjaya demi mahu menjaga suaminya sehingga sembuh. Penghujung tahun 2009 ini, Norlia mengambil keputusan bersara awal. Walaupun mendapat halangan daripada rakan-rakan sekerja, namun bagi Norlia, hasrat itu sudah mula terbit dalam hatinya sejak suaminya mengalami kemalangan.

“Saya tidak boleh membiarkan orang lain menjaga suami. Duit boleh dicari tetapi suami itulah seorang. Saya tidak pernah menyesal. Saya cuma harapkan agar suami boleh pulih. Kuasa Allah kita tidak tahu. Apa yang boleh kita lakukan adalah berikhtiar dan banyak berdoa. Saya redha dengan apa yang telah ditentukan oleh Tuhan. “Memang banyak cabaran punya suami yang sakit. Jika dahulu, dialah ketua keluarga. Tetapi kini, saya pula yang memikul tanggungjawab tersebut. Memang terasa beban terutama dari segi kewangan. Dahulu saya dan suami sama-sama bekerja dan menguruskan rumah tangga, kini saya buat seorang. “Saya juga perlu sentiasa bersedia terhadap sebarang kemungkinan. Kadangkala suami sakit di tengah malam, saya dan anak terpaksa membawanya ke hospital. Saya bersyukur kerana anak-anak memahami dan sanggup membantu.

“Saya sedar apa yang saya lalui ini adalah dugaan Tuhan. Saya kena bersabar dan banyak berdoa untuk suami. Dahulu, saya trauma dengan apa yang saya alami. Tetapi saya bersyukur kerana mendapat sokongan daripada kawankawan serta keluarga dan adik-beradik. “Apa yang pasti, selagi saya terdaya dan diberikan kudrat oleh Tuhan, akan saya jaga suami saya sehingga dia sembuh. Saya tidak mengharapkan pengorbanan saya ini dibalas dan dihargai. Tetapi saya mahu pengorbanan saya ini boleh dijadikan contoh kepada orang lain yang menghadapi situasi yang sama dengan saya. Apa yang saya lakukan ini adalah tanggungjawab saya sebagai seorang isteri,” terang Norlia.