Kempen lindungi Islam



GAMBAR fail menunjukkan penunjuk perasaan di Pakistan mengadakan protes terhadap penyiaran kartun dalam akhbar Denmark yang mempersendakan Nabi Muhammad di Quetta, Pakistan pada 20 Mac 2008. – AP


GENEVA 20 Nov. – Empat tahun selepas kartun Nabi Muhammad SAW mencetuskan bantahan hebat di seluruh dunia Islam, negara-negara Islam melancarkan satu kempen membentuk satu perjanjian antarabangsa bagi melindungi lambang keagamaan dan kepercayaan daripada sindiran.

Ia pada dasarnya adalah satu larangan menghalang kelakuan menghina agama yang amat bercanggah dengan undang-undang ucapan bebas di Barat.

Dokumen yang diperoleh AP menunjukkan bahawa Algeria dan Pakistan mengetuai usaha melobi bagi membawa cadangan itu ke Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk diundi.

Jika perjanjian itu disahkan di negara-negara yang mengamalkan kebebasan dalam menzahirkan perasaan sebagai hak utama, perjanjian seumpama itu memerlukan mereka mengehadkan ucapan bebas sekiranya ia secara serius menyinggung kepercayaan beragama. Proses tersebut akan mengambil masa bertahun-tahun.

Cadangan tersebut mendapat tentangan kuat daripada negara-negara Barat termasuk Amerika Syarikat (AS), yang pada masa lalu pernah mengenepikan perjanjian-perjanjian PBB lain seperti satu perjanjian yang berkaitan dengan pekerja asing.

Pakar berpendapat, cubaan itu meletakkan peluang yang akan berakhir dengan kejayaan jika negara-negara Islam berterusan mendesaknya.

Dan apa juga keputusannya, risiko kempen tersebut boleh menyemarakkan semula ketegangan antara Islam dan Barat di mana Presiden AS, Barack Obama pernah berjanji untuk memulihkannya, menghidupkan semula kebimbangan berlakunya ‘pertempuran peradaban’.

Empat tahun lalu, sebuah akhbar Denmark menyiarkan kartun mempersenda Nabi Muhammad SAW, menyebabkan kumpulan penunjuk perasaan yang berang menyerang kedutaan-kedutaan Barat di negara-negara Islam termasuk Lebanon, Iran dan Indonesia. Sebagai tindakan balas, beberapa akhbar Eropah turut mencetak semula kartun yang sama.

Negara-negara yang membentuk 56 anggota Persidangan Pertubuhan Islam (OIC) kini melobi sebuah jawatankuasa PBB yang kurang dikenali agar bersetuju dengan kenyataan bahawa satu perjanjian melindungi agama adalah perlu.

Langkah itu merupakan satu langkah pertama ke arah mendraf satu protokol antarabangsa yang akan dikemukakan kepada Perhimpunan Agung PBB iaitu satu proses yang mungkin mengambil masa sedekad atau lebih.

Cadangan itu juga mungkin mendapat sedikit sokongan di Perhimpunan Agung tersebut. Sekiranya perjanjian itu diluluskan, mana-mana 192 negara anggota PBB yang mengesahkannya akan terikat di bawah peruntukannya. Negara-negara juga boleh berdepan kritikan sekiranya enggan mengesahkan perjanjian berkenaan.

AS sebelum ini pernah menyatakan, pihaknya tidak akan menerima perjanjian antarabangsa yang menyekat Perlembagaan Pindaan Pertamanya berhubung hak ucapan bebas. – AP