Cara Oh menjana wang

oleh JAGATHESWARY NARAYANAN

Frankki Oh sanggup melepaskan jawatan pengurus pemasaran di salah sebuah firma di ibu kota lapan tahun lalu kerana beliau percaya mengumpul bahan buangan membawa pulangan yang lebih lumayan.




APAKAH persamaan antara segulung ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA) dan perusahaan mengumpul akhbar-akhbar lama? Kedua-duanya boleh menjana wang untuk menyara kehidupan.

Seseorang individu melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah sarjana mungkin kerana mahu menggandakan pendapatan sedia ada dengan bekerja di sektor awam atau swasta. Sementara itu, pengumpul bahan-bahan buangan lama juga berusaha saban hari untuk mengaut keuntungan daripada penjualan yang dilakukan.

Menyedari persamaan itu, Frankki Oh, seorang bekas graduan Universiti Birmingham, United Kingdom (UK) memilih untuk menjadi pengumpul dan penjual bahan-bahan lama. Lelaki berbangsa Cina yang kelulusan MBA itu juga sanggup melepaskan jawatannya sebagai pengurus pemasaran di salah sebuah firma di ibu kota lapan tahun lalu.

Alasannya, profesion mengumpul bahan buangan membawa pulangan yang lebih lumayan berbanding bekerja makan gaji sebelum itu. Lelaki berusia 47 tahun itu dapat menghidu potensi industri berasaskan pengumpulan bahan buangan seperti kertas, besi dan lain-lain lagi.


LONGGOKAN barangan buangan yang boleh dikitar semula diletakkan di halaman rumahnya di Seri Kembangan, Selangor.


Walaupun item-item yang dikumpul itu adalah barangan lama, namun bak kata pepatah Inggeris, 'buah anggur yang lebih lama...lebih enak rasanya'. Justeru, Oh percaya longgokan akhbar lama dan peralatan besi buruk mempunyai nilai yang tinggi di pasaran.

Sebelum menceburi perniagaan itu, Oh pernah mengharungi banyak pahit getir kehidupan. Dengan latar belakang keluarga yang serba miskin bersama tujuh orang adik-beradik, bapa Oh hanya bekerja sebagai seorang pemandu teksi. Namun, kesusahan itulah yang banyak mengajar lelaki itu erti kehidupan.

Dia yang ditemui Kosmo! di kediamannya di Seri Kembangan, Selangor baru-baru ini tampil sederhana dengan gandingan sehelai kemeja-T dan seluar lama.

Rumah teres binaan kombinasi batu dan kayu miliknya itu juga serba sederhana tanpa sebarang perabot mewah, sebaliknya dilengkapi dengan perkakasan rumah lama.

Sebuah van berjenama Ford warna putih yang diletakkan di hadapan rumah itu adalah satu-satunya sumber pengangkutan lelaki itu.

Persekitaran rumah yang dipenuhi besi-besi lama itu jelas menunjukkan kehidupan Oh yang serba sederhana.

Kerja sambilan

Menurut lelaki yang berasal dari Sentul, Kuala Lumpur itu, walau segigih mana pun seseorang itu berkhidmat di mana-mana syarikat, akhirnya pada hujung bulan, mereka hanya menerima pulangan yang ditetapkan. Cuma, mereka mungkin dapat menikmati sedikit tambahan wang kerana bekerja lebih masa.

"Setelah melihat lumrah dunia pekerjaan yang gagal memberi peluang untuk memperoleh keuntungan 100 peratus dan permainan politik dalaman pihak pengurusan yang banyak mempengaruhi hidup saya, maka saya memutuskan untuk memulakan perniagaan sendiri.

"Dalam kesibukan bekerja di bahagian pemasaran, saya masih melakukan kerja sambilan seperti mengedar makanan yang diproses ke pasar-pasar di kawasan berhampiran. Antaranya mi, rempah ratus, jem buah-buahan, minuman tin, daging yang diproses, jeruk dan sebagainya," jelas Oh. Bagaimanapun, lokasi edaran yang lemah dan dominasi peniaga lain menyebabkan kerja-kerja tersebut tidak dapat diteruskan.


GRADUAN ijazah MBA dari Universiti Birmingham, United Kingdom ini sanggup meninggalkan dunia kerja glamor untuk bekerja sendiri.


Dengan semangat yang masih membara, Oh mencari peluang perniagaan lain sementara beliau masih bekerja sebagai pengurus pemasaran di sebuah syarikat swasta.

Pada April 2001, secara kebetulan Oh berjumpa beberapa orang rakan lama.

Pertemuan mereka lebih banyak menjurus kepada alam persekitaran, promosi kerajaan mengenai bahan kitar semula dan para pengumpul bahan buangan lama.


BARANGAN terbuang yang dikumpul perlu diasing untuk mendapatkan pulangan yang lebih lumayan.


Tiga daripada rakan-rakan Oh memang sudah lama menceburi bidang perniagaan mengumpul bahan-bahan buangan lama dan kitar semula.

Pada peringkat awal, Oh berasa ragu untuk berkongsi pengalaman masing-masing mengenai perniagaan itu. Lama-kelamaan, topik perbualan semakin hangat dan seorang demi seorang mula membongkar rahsia cara-cara mengumpul, tempat jualan dan menceritakan keuntungan yang diperoleh daripada bahan-bahan tersebut.

Hasil perkongsian idea itu memberi inspirasi kepada Oh dan beliau mendapat idea baru untuk memulakan perniagaan sendiri.


BARANGAN terbuang bersaiz besar seperti ini juga dikumpul oleh Frankki Oh.


Nekad

Anak keempat daripada tujuh orang adik beradik itu berkata, rakan-rakannya turut berkongsi keghairahan terhadap perniagaan itu.

Mereka banyak membantu mengajar Oh mengenai perkara-perkara asas untuk memulakan perniagaan. Misalnya, cara mengumpul bahan-bahan buangan, perolehan pendapatan dan proses menukar bahan tersebut untuk mendapatkan pulangan tunai.

"Dengan modal kira-kira RM4,000, saya memulakan proses mengumpul bahan-bahan lama seperti bateri, pintu besi, buku-buku terpakai, mesin basuh, ampaian kain, basikal, kipas dan sebagainya. Kerja-kerja rondaan untuk mendapatkan bahan dimulakan seawal pukul 9 pagi hingga 2 petang. Setelah itu, rondaan kali kedua diteruskan sekitar pukul 5 petang hingga 7 malam. Selain mengumpul dari sekitar kawasan Seri Kembangan dan Kuala Lumpur, saya berjalan sehingga ke Seremban dan Kajang untuk mengumpul bahan-bahan tersebut.

"Pada hari pertama perniagaan, saya berjaya memperoleh kira-kira RM150 melalui penjualan bahan tersebut. Di situlah, saya menyedari kelebihan perniagaan ini dan bertekad untuk meneruskannya. Oleh kerana, perniagaan ini melibatkan urusan jualan tunai, maka para pengumpul jarang menanggung kerugian dan apa yang dikumpul dapat dijual pada hari itu juga," katanya yang kini dapat menjana pendapatan antara RM4,000 hingga RM5,000 setiap bulan.

Menurut Oh, pada peringkat awal, keluarga terutama bapanya kecil hati dan bimbang dengan keputusannya untuk menjalankan perniagaan seperti itu. Namun, seiring dengan peredaran masa dan kesungguhannya dalam mencari wang, ia berjaya mengubah persepsi bapanya.

Bahkan bapanya pernah berkata: "Jadilah hero dalam apa juga perkara yang dilakukan." Kata-kata semangat dan kepercayaan bapanya itulah yang mendorong Oh untuk mengembangkan perniagaan tersebut.


OH seorang yang sederhana menggunakan perabot terpakai di rumahnya.


Walaupun Oh belum memiliki sebuah kilang ataupun firma besar seperti pengumpul yang lain, fokus utamanya adalah bekerja tanpa kongkongan. Katanya, dia kini bebas melakukan apa juga tanpa sekatan daripada mana-mana pihak majikan.

Lelaki berzodiak Leo itu memberitahu, pekerjaan mengumpul bahan lama juga secara tidak langsung menanam sikap memelihara alam sekitar.

Sebagai tanda menyokong seruan kerajaan, biasanya dia menggunakan kertas-kertas lama yang dikumpul untuk pelbagai urusan harian.

Apakah pandangan Oh tentang dunia dalam tempoh lima dekad akan datang?

"Soalan ini sukar dijawab, tetapi saya percaya dunia ini tidak akan berubah banyak. Ia masih sama seperti sekarang. Mungkin gaya hidup masyarakat lebih maju akibat perkembangan sains dan teknologi," jawabnya jujur.