Banjir Di Terengganu, Kelantan Beransur Pulih


KUALA LUMPUR: Keadaan banjir di Terengganu dan Kelantan dilaporkan beransur pulih malam tadi dengan jumlah mangsa yang berada di pusat pemindahan berkurangan.

Di KUALA TERENGGANU, jurucakap Majlis Keselamatan Negara (MKN) negeri Terengganu melaporkan jumlah penduduk yang dipindahkan ke 21 pusat pemindahan setakat ini seramai 4,634 orang berbanding 5,822 orang pada petang semalam.

Katanya keadaan banjir di daerah Kuala Terengganu tidak berubah dengan jumlah mangsa masih lagi 1,171 orang, begitu juga di Dungun, jumlah mangsa banjir masih tinggi 3,067 orang.

Bagaimanapun di Hulu Terengganu mangsa telah berkurangan kepada 98 orang dan Marang 298 orang.

Jurucakap itu berkata Jalan Kuala TerengganuKota Baharu masih ditutup kepada kenderaan ringan di Kampung Sungai Ikan setelah dinaiki air sedalam 0.3 meter. Beliau berkata paras air di semua sungai utama di negeri ini dalam keadaan waspada atau berjagajaga, kecuali Sungai Nerus di Kampung Bukit 13.37 meter melepasi paras bahaya 12 meter.

Tiga daerah lagi di Terengganu yang turut dilanda banjir sejak Isnin lalu iaitu Besut, Setiu dan Kemaman masingmasing telahpun pulih seperti biasa.

Di KOTA BAHARU, jurucakap Pusat Kawalan Operasi Banjir (PKOB) Negeri melaporkan sehingga kini seramai 598 keluarga masih berada di pusatpusat pemindahan.

Katanya, hanya pusat pemindahan di tiga jajahan yang masih dibuka iaitu Pasir Mas, Tumpat dan Kuala Krai.

Jurucakap itu melaporkan bahawa keadaan lalulintas juga semakin baik apabila kini hanya tiga jalan yang masih ditutup membabitkan dua jajahan iaitu Pasir Mas dan Tumpat.

Di Pasir Mas, dua jalan iaitu jalan Pohon Tanjung-Rantau Panjang (Jalan Lama) Kampung Siram di Kilometer 11 dan jalan Pohon Tanjung-Meranti di Kilometer 10, ditutup kepada kenderaan ringan.

Manakala di jajahan Tumpat pula, jalan Cabang 4/Kampung Jambu/Meranti di Kilometer 67 ditutup kepada semua kenderaan.

Hanya sebatang sungai masih berada di atas paras bahaya iaitu Sungai Golok di Rantau Panjang; Sungai Kelantan di jambatan Guillemard berada atas paras amaran; Sungai Kelantan di Tambatan Diraja dan di Tangga Krai serta Sungai Lebir di Tualang pula berada di atas paras berjaga-jaga, menurut jurucakap itu lagi. BERNAMA