Apabila suami ditinggalkan

MEMANG menjadi ketentuan Allah, hidup mati, jodoh pertemuan, juga rezeki adalah atas kehendak-Nya. Tiada siapa boleh menyekat apalagi menghalangnya, tetapi sebagai manusia biasa setiap orang mahu sesuatu yang terbaik menyebelahinya, walaupun telah diketahui sebagai insan kita hanya menerima ketentuanNya.

''Begitulah yang terjadi kepada kawan saya ini, telah berkali-kali saya menasihatinya supaya berubah demi kebaikannya, tetapi semua pandangan saya ditolak kerana dia mempunyai hasrat dan kehendak tersendiri.''

Norsharina dalam-emelnya menceritakan ramai kawan-kawannya yang suka sangat balik kampung setiap kali cuti sekolah.

''Bukanlah saya hendak menjadi jaguh mendabik dada bahawa hidup saya aman damai kerana rumah tangga saya dengan izinNya Insya-Allah akhir tahun ini saya akan meraikan perkahwinan saya yang ke-12.

''Tetapi apa yang ingin saya ketengahkan ialah sikap kebanyakan isteri sendiri menjadi punca suami lebih suka berada di luar rumah daripada bersama keluarga. Bila rasa gembira hidup seperti orang bujang sudah bertahta di hati, maka sukar untuk kita menariknya kembali ke pangkuan kita. Kerana di luar boleh enjoy.

''Balik kampung memang menyeronokkan, terutama mereka yang berasal dari kampung seperti Zee yang sering rasa rindu kegembiran hidup di kampung. Tetapi masalahnya apakah suami kita suka dengan tindakannya itu?

''Isteri suka balik kampung bukan masalah besar sangat tetapi boleh memeningkan kepala suami. Kerana apabila tinggal sendirian dia terpaksa menguruskan makan minum, pakaian dan sebagainya sendiri. Dalam waktu yang sama dia kena pergi kerja.

''Memang ada suami yang boleh menguruskan diri sendiri, malah ada yang lebih baik daripada isteri sendiri, tetapi bukan semua lelaki seperti itu, malah jarang-jarang sangat kita boleh jumpa.

''Saya katakan demikian kerana ramai kalangan kawan-kawan saya terdiri dari kalangan guru. Apa yang menjadi masalahnya setiap cuti sekolah maka berduyun-duyunlah mereka pulang ke kampung meninggalkan suami masing-masing.

Kesilapan

''Alasan mereka hendak merapatkan silaturahim antara anak-anak dan keluarga di kampung. Tapi tahukah anda bahawa ruang ini telah diambil kesempatan oleh kebanyakan suami untuk berkenalan dengan ramai wanita, berasmara dana dan akhirnya berkahwin lagi. Inilah yang terjadi kepada Zee.

''Sedihnya hingga kini Zee masih tidak mengetahui yang dirinya telah dimadukan. Pada pandangan saya kesilapan itu berpunca daripada Zee sendiri kerana setiap kali cuti sekolah pasti dia dan anak-anaknya balik kampung untuk bercuti rehat.

''Kalau seminggu cuti, seminggulah dia di kampung. Kalau sebulan, sebulan jugalah suami "ditinggalkan" dengan kegembiraan. Tanpa sendikit merasa bimbang apa lagi curiga dengan tindakannya boleh diambil kesempatan oleh suaminya mencari hiburan sepanjang peninggalannya.

''Kebanyakan suami apabila dapat teman baru tak kiralah lelaki apa lagi perempuan tentu mereka merasa seronok dengan kelainan hidup yang dilaluinya, berbanding hidup bersama isterinya, yang dianggap 'sudah biasa'. Hidup kembali macam 'orang bujang' setelah berkahwin, adalah sesuatu yang baru tentu best. Jauh dari kebisingan anak-anak yang masih kecil yang memerlukan banyak perhatiannya.

''Jadi apabila dapat peluang jadi 'orang bujang semula siapa tak suka?' inilah peluang yang ditunggu-tunggu. Ialah dapat mencari teman baru dan menjalani kehidupan sendirian sekali lagi, tentulah lebih seronok dan rasa lebih selesa.

''Sudah menjadi lumrah hidup manusia, orang bujang hendak merasai nikmat hidup berumah tangga, sebaliknya lelaki yang telah berumah tangga terasa seronok jika dapat kembali jadi macam orang bujang.

''Pernah saya bertanya kepada Zee tak bimbangkah tinggalkan suami lama-lama? Katanya suaminya memang menggalakkan dia balik kampung, tak pernah menyekatnya, jadi apa salahnya dia balik dengan tujuan mengeratkan hubungan dengan keluarga di kampung. Lagi pun anak-anaknya suka dapat bertemu dengan ramai kawan baru terutama sepupu-sepupu yang sama-sama pulang ke kampung.

''Oleh kerana suaminya menggalakkan maka saya beri sedikit sindiran, saya katakan, memanglah ramai suami suka tinggal sendirian, tanpa isteri di sisi sebab dia boleh enjoysendiri hidup macam orang bujang.

''Berbeza kalau orang lelaki yang terpaksa meninggalkan keluarga berbulan-bulan lamanya kerana terpaksa bertugas jauh, dia merasakan suatu kehilangan dan kerugian tanpa keluarga disisi, kerana dia suka bersama kegembiraan anak-anak.

''Saya katakan begitu sebab saya lihat sendiri kelakuan suaminya, yang jarang balik ke rumah bila Zee balik kampung. Bila saya tanya katanya pergi kerja luar. Tapi jiran lain nampak dia bersidai di café-cafe mewah bersama ramai kawan-kawan. Pernah juga jumpa dia berjalan dengan wanita.

''Pernah saya sindir Zee supaya dia insaf, saya katakan padanya, tengok-tengoklah juga suami awak tu, jangan selalu sangat tinggalkan dia sendirian, nanti ada orang lain yang akan menemaninya. Takut suami awak kena sambar helang. Kalau selalu balik kampung nanti suami ada teman wanita lain macam mana? Tapi Zee menafikan, katanya dia percaya pada suaminya, dan dia tidak akan tinggalkan keluarga yang dicintainya.

''Mungkin pandangan pembaca cerita saya ini kurang menarik, isu kecil, tapi saya rasa keadaan ini perlu diambil kira oleh isteri-isteri di luar sana memikirkan apa yang dibuat oleh para suami semasa ketiadaan kita yang terlalu kerap balik kampung.

''Bukan tidak boleh balik tapi memadailah sekali sekala atau membawa suami pulang bercuti bersama-sama. Itukan lebih baik, lebih mesra dan manis di pandang tetangga. Sudah pasti kehadiran seluruh ahli keluarga akan dapat mengeratkan hubungan silaturrahim suami dengan keluarga kita atau pun keluarga suami dengan kita.

''Apa yang menjadi masalah sekarang, apa akan berlaku apabila Zee dapat tahu suaminya sudah kahwin lagi, tak kiralah dia kahwin di Siam , ke, di medan ke atau di mana saja. Saya rasa pasti Zee mengamuk. Kalaupun tidak bercerai berai. Tetapi isunya siapa yang salah. Zee atau suaminya yang memang menggalakkannya balik kampung?''

Itu cerita Norsharina baik kita ambil iktibar, ada juga kalangan isteri hanya suka balik kampungnya sahaja, tak suka balik kampung suami. Ini juga jadi isu besar apabila pihak isteri menyalahkan keluarga suami, sementara mertua salahkan menantunya. Akhirnya bercerai-berai apabila setiap orang saling salah menyalahkan. Cuba-cubalah fikirkan.