174 kes taun direkodkan sehingga kini

PUTRAJAYA: Kes taun yang mula dilapor di Kuala Terengganu 11 November lalu sehingga kini merekod 174 kes dengan satu kematian.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata sejumlah 116 kes dikesan daripada 451 kes cirit-birit yang mendapatkan rawatan di hospital, manakala 58 kes lagi dikesan dari 1,074 kontak terdekat kes kolera yang dilapor.

"Satu kes taun kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU)," katanya kepada pemberita selepas Mesyuarat Ke-8 Majlis Keselamatan Makanan dan Pemakanan Kebangsaan di sini hari ini.

Liow berkata, penyakit itu berjangkit melalui makanan atau minuman yang tercemar dengan kuman taun kerana pengendalian makanan atau minuman yang tidak bersih.

Beliau berkata, sebagai langkah pencegahan dan kawalan penyakit itu, Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu telah memeriksa 65 premis dan 12 premis telah ditutup termasuk lima kilang ais kerana tahap kebersihan yang tidak baik.

"Sebanyak 71 sampel air dan 50 sampel makanan diambil untuk ujian kuman, di mana 35 sampel didapati negatif kepada V.Cholerae manakala 86 lagi masih menunggu keputusan.

"Sejumlah 36 telaga telah diklorin dan 304 tandas dan tempat pembuangan sampah telah didisinfeksi," katanya.

Liow berkata, penularan taun kali ini juga membabitkan jenis yang berbeza kerana ia tidak dapat dirawat dengan menggunakan antibiotik yang biasa digunakan untuk merawat penyakit itu.

Bagaimanapun, penyakit itu masih boleh dirawat dengan menggunakan antibiotik lain, katanya.

Liow turut menggesa mereka yang mengalami tanda-tanda cirit-birit agar tidak mengambil mudah dan segera mendapatkan rawatan, kerana ia boleh menyebabkan dehidrasi, seterusnya mengakibatkan kerosakan pada buah pinggang.

"Orang ramai juga dinasihat supaya mengamalkan kebersihan diri yang baik, dan tidak melanggan atau makan di kedai atau gerai makanan yang diragui tahap kebersihannya," katanya. - Bernama