Azab besarkan 8 anak berbaloi

Oleh HAMZAH SARAH


AHMAD dan Atikah (kanan) ketika menerima Anugerah Keluarga Terbilang daripada Ahli Dewan Undangan Negeri Air Putih, Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar, baru-baru ini.


KEMAMAN - Penerima Anugerah Keluarga Terbilang Peringkat Dewan Undangan Negeri Air Putih menyifatkan kejayaan anak-anak dalam peperiksaan adalah penawar kemiskinan yang dilalui ketika membesarkan mereka.

Walaupun hanya memperoleh RM30 sehari hasil menoreh getah, pasangan Ahmad Abdul Rahman, 76, dan isterinya Atikah Muda, 65, mampu membesarkan lapan orang anak yang semuanya berjaya dalam kerjaya masing-masing.

"Bukanlah sesuatu yang senang untuk membentuk anak-anak yang ramai apatah lagi dengan gaji saya sebagai penoreh getah yang sekadar cukup makan.

"Hanya kejayaan mereka dalam setiap peperiksaan yang menjadi penawar dan penyebab utama untuk terus mencari rezeki tanpa mengira penat," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Pasir Gajah di sini semalam.

Menurut Aziz, dia bekerja sebagai penoreh getah di kebun milik seorang Cina ketika itu dengan hasilnya dibahagi dua, manakala pada sebelah petang, dia akan mencari kayu untuk dihantar ke kedai sebagai duit tambahan.

Menurut Ahmad, kesempitan hidup paling dirasakan menjelang awal persekolahan dan dia terpaksa membeli pakaian seragam anak-anaknya secara bergilir akibat tidak mampu.

"Saya sentiasa ingatkan anak-anak tentang kesusahan keluarga dan mendidik mereka dengan tegas.

"Setiap waktu Maghrib, saya akan memastikan semua anak-anak berada di rumah dan pasti mereka akan dirotan jika melanggar peraturan itu," tambahnya.