Seks ganas runtuhkan keluarga


SOALAN:
SAYA telah berkahwin selama satu tahun. Suami saya mula berubah setelah saya mengalami keguguran. Jika dahulu dia seorang yang lembut, kini dia seorang yang kasar dan panas baran. Dia sering mendera saya dari segi fizikal dan mental.

Dari segi seksual pula, dia amat ganas dan dia seringkali memaksa dan memukul saya apabila dia mahu bersama-sama saya. Kadang-kadang saya terasa seperti ‘dirogol’ suami sendiri. Saya tidak tahan hidup dengannya lagi dan sentiasa dalam ketakutan. Saya ingin bercerai tetapi tidak tahu bagaimana. Bantulah saya SIS.

*Mira,

*Serdang.

Jawapan:

Kebanyakan kita tidak sedar bahawa perlakuan seks tanpa kerelaan pasangan adalah satu bentuk penderaan dan boleh dianggap sebagai keganasan rumah tangga. Akta Keganasan Rumahtangga 1994 menyebut keganasan rumah tangga adalah satu jenayah dan akta tersebut mendefinisikan keganasan rumah tangga sebagai “sebarang perlakuan mencederakan atau menyakiti dan menyebabkan seseorang hidup dalam ketakutan.”

Walaupun dalam Undang-undang Keluarga Islam tidak menyatakan tentang “perlakuan seks tanpa kerelaan” (marital rape) tetapi ia adalah salah satu bentuk penderaan yang memberi kesan yang negatif dari segi mental dan fizikal seorang individu.

Kita boleh mengambil contoh di Kuantan, apabila seorang mekanik didapati bersalah atas dua tuduhan. Tuduhan pertama ialah melakukan seks ganas ke atas isterinya dan dia telah dipenjarakan tanpa dibenarkan ikat jamin kerana dikhuatiri akan mengulangi perbuatannya itu. Bagi tuduhan ini, dia telah dihukum penjara maksimum lima tahun mengikut Seksyen 375A Kanun Keseksaan.

Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didakwa dengan sengaja melakukan hubungan seks dan aktiviti seksual tidak diingini pasangan apabila meliwat isterinya lima minit selepas melakukan kesalahan pertama. Bagi tuduhan kedua ini, dia dihukum penjara 10 tahun dan tiga sebatan mengikut Seksyen 377 C Kanun Keseksaan, yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.

Jika puan sudah membuat keputusan bahawa perceraian ialah jalan penyelesaian, puan boleh memfailkan tuntutan cerai fasakh terhadap suami.

Puan mempunyai sebab yang kukuh untuk memohon fasakh di Mahkamah Syariah di bawah Seksyen 53 (1)(h), Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam(Negeri Selangor) 2003 yang menyebut “Seseorang perempuan atau lelaki...dengan alasan yang berikut, iaitu - (h) bahawa suami atau isteri menganiayai isteri atau suaminya iaitu, antara lain - (i) lazim menyakiti atau menjadikan kehidupannya menderita disebabkan oleh kelakuan aniaya.”

Justeru puan boleh mengambil tindakan undang-undang terhadap perlakuan ganas suami yang menyebabkan puan berada di dalam keadaan ketakutan.

Apa yang perlu puan lakukan ialah dapatkan pemeriksaan doktor di hospital kerajaan, laporan pakar kaunseling juga boleh dijadikan bukti, setelah itu puan perlulah membuat laporan polis. Laporan-laporan ini penting bagi mengukuhkan lagi permohonan cerai fasakh yang difailkan.

Meskipun hubungan seks dalam institusi perkahwinan adalah sesuatu yang sah dan halal tetapi perlulah dilayari dengan penuh kasih sayang dan harmoni bukannya dengan keganasan kerana ia boleh meruntuhkan sesebuah institusi keluarga.