Banjir di Terengganu semakin baik

KUALA TERENGGANU: Banjir yang melanda empat daerah di Terengganu sejak Jumaat lalu pada umumnya semakin baik pagi ini dengan bilangan mangsa di pusat pemindahan kini hanya 57 orang berbanding 534 orang, petang semalam.

Jurucakap Bilik Gerakan Majlis Keselamatan Negara, Terengganu berkata sehingga 9 pagi ini empat pusat pemindahan masih beroperasi iaitu masing-masing satu di Besut, Dungun, Hulu Terengganu dan Setiu.

Di Besut, pusat pemindahan yang masih dibuka ialah di Sekolah Kebangsaan Kampung La (satu keluarga enam orang), di Sekolah Kebangsaan Tok Kah, Dungun (tiga keluarga sembilan orang), Balai Raya Kampung Bukit Tadok Hulu Terengganu (tujuh keluarga 28 orang) dan Dewan Sivik Sungai Tong (empat keluarga 14 orang).

Jurucakap itu berkata, Jalan Tok Kah-Lintang, Dungun ditutup kepada semua kenderaan ringan kerana ditenggelami air setinggi 0.5 meter.

Sementara di Hulu Terengganu, jalan yang ditutup ialah Jalan Matang-Nibong di Kampung Telemong dan Jalan Bukit Perah-Kampung Jah, masing-masing ditenggelami air sedalam satu meter dan ditutup kepada semua kenderaan.

Sementara itu, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) negeri melaporkan paras air sungai Nerus di Kampung Bukit jam 9 pagi ini masih ditahap bahaya.

Kedudukan paras air di situ ialah 12.98 meter (bahaya 12 meter).

Bagaimanapun, jurucakap itu berkata pada keseluruhannya paras air di sungai utama di Terengganu yang berada ditahap bahaya dua hari lalu, kini berada pada tahap biasa.

Cuaca di Terengganu hari ini kembali terang. - Bernama