Tarif air, elektrik dikaji

Oleh AINUL ASNIERA AHSAN

KUALA LUMPUR 3 Dis. – Kerajaan akan terus mengkaji tarif utiliti termasuk elektrik untuk mengurangkan kos menjalankan perniagaan dan memelihara kepentingan rakyat.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, ketika ini kerajaan masih meneliti kadar itu dan kajian berkenaan dijangka memberi faedah kepada semua.

“Secara amnya, memang kerajaan sedang memantau keseluruhan tarif utiliti supaya harga yang ditawarkan setanding dengan negara-negara lain di rantau ini.

‘‘Apabila ramai memperkatakan mengenai persaingan di Malaysia, masalah bekalan utiliti, harganya yang mahal sering dibangkitkan dan kerajaan sedang menelitinya,’’ kata beliau.

Ahmad Husni berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada Persidangan Pasaran Modal Malaysia Ke-14 anjuran Institut Kepimpinan Strategik Asia di sini hari ini.

Beliau, bagaimanapun enggan mengulas lanjut.

Husni menambah, apa yang menjadi keutamaan kerajaan sekarang adalah memastikan negara terus berdaya saing dan kekal sebagai destinasi pilihan pelaburan.

‘‘Bukan sahaja daripada aspek utiliti tetapi juga permit, kelulusan, jenayah, kemahiran pekerja dan sebagainya, ia membabitkan dari A ke Z,’’ jelas beliau lagi.

Ditanya sama ada kerajaan akan menanggung beban subsidi lebih besar sekiranya tarif elektrik diturunkan, beliau berkata, kerajaan masih melihatnya daripada semua aspek.

Beliau tidak menafikan kerajaan menanggung subsidi yang besar, ia menjadi punca kenapa mekanisme baru subsidi petrol akan diperkenalkan Mei ini.

Sementara itu, beliau enggan mengulas kenyataan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui bahawa kerajaan akan menurunkan tarif bekalan elektrik dari Empangan Bakun kepada 0.32 sen daripada 0.38 sen.