Juruterbang Muslim pertama

LANGKAWI: Walaupun baru ditubuhkan, namun Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) mencatat sejarah tersendiri apabila bukan saja mempunyai juruterbang wanita pertama, Kapten Maritim Zalina Sungip, 41, tetapi juga mencatat sejarah apabila wanita itu diiktiraf sebagai juruterbang Muslim pertama di dunia mengendalikan pesawat amfibia, Bombardier CL415 milik APMM. “Saya bersyukur dikurniakan suami, Kafil Araei Abdullah, 40, yang faham dengan tugas dan tanggungjawab saya sebagai juruterbang.


“Malah, dia (suami) menyokong kerjaya ini dan memberikan sokongan dalam kerjaya saya, malah sentiasa menjadi inspirasi.

“Ternyata muncul sebagai wanita Melayu Islam pertama di dunia mengendalikan pesawat berkenaan cukup memberi impak besar dalam hidup saya, selain sentiasa berusaha memperbaiki kekurangan yang ada,” katanya yang berasal dari Muar, Johor.

Ibu kepada dua cahaya mata itu sebelum ini pernah menjadi pensyarah di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) di Fakulti Pengajian Penerbangan dan Angkasa sebelum menyertai APMM.

Menurutnya, sebelum ini, dia memang tidak mengetahui dirinya juruterbang wanita Muslim pertama di dunia mengendalikan pesawat berkenaan sehingga dimaklumkan Presiden Amphibious and Specialized Aircraft, Michel Bourgeois, baru-baru ini.

Menceritakan pengalamannya selama berkhidmat bersama TUDM, katanya, banyak pengalaman ditimba selain berpeluang mengendalikan beberapa model pesawat.

“Kerjaya sebagai juruterbang ini serasi dengan minat dan kegilaan saya dalam dunia penerbangan.

“Namun perbezaan tugas saya ketika di TUDM lebih kepada fungsi strategik berbanding di APMM yang lebih menjurus kepada penguat- kuasaan,” katanya.

Katanya, biarpun masih dalam proses peralihan pesawat, namun, segalanya menjadi lebih mudah dengan khidmat nasihat diberikan rakan setugas.

Malah, menurutnya, pesawat berkenaan mempunyai struktur lebih berat dan hanya boleh memuatkan tiga anggota bagi tujuan pemadaman api berikutan tangki simpanan airnya turut mempunyai takat meter yang mengehadkan bebanan dibawa.

“Berbeza dengan tugasan operasi, lima anggota boleh dimuatkan dalam pesawat unik ini dan pengalaman bekerja bersama anggota lelaki ketika operasi lain sebati dan tidak timbul sebarang masalah,” katanya.

“Sokongan padu diberikan suami membuatkan saya terus cekal melaksanakan tugas dan amanah diberikan,” katanya kepada Harian Metro ketika ditemui sempena Pameran Maritim dan Udara Antarabangsa Langkawi 2009 (Lima 09) di sini, semalam.

Setakat ini, APMM agensi penguatkuasaan kawalan pantai (coastal guard) tunggal di rantau Asia memiliki dua pesawat dua alam itu.

Sebelum menyertai APMM, Zalina berkhidmat kira-kira 13 tahun bersama Skuadron 16 Maritim, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Menurutnya, pengalaman itu menyebabkan dia tidak kekok mengendalikan pesawat berkenaan, malah mengakui dunia penerbangan sebati dalam jiwanya.