Ada yang menyamakan kerjaya seorang juruterbang dengan pemandu bas atau lori. Namun, pemandu tersebut tidak berhadapan dengan pengemudian sebuah pengangkutan bernilai berjuta-juta ringgit dan memerlukan kefahaman teknikal yang tinggi. DARI kanak-kanak hingga ke alam remaja, kita selalu ditebak dengan soalan 'hendak jadi apa bila dewasa?'. Guru-guru di sekolah pun kerap mengedarkan borang untuk diisi oleh anak-anak murid mengenai tiga cita-cita yang subur dalam diri mereka. Ramai yang mengidam untuk menjadi seorang doktor, jurutera, arkitek, guru, pensyarah, peguam, wartawan dan sebagainya. Sejujurnya, selain kelayakan akademik, ada sesetengah kerjaya itu memerlukan kewibawaan dan keyakinan yang tinggi. Dalam erti kata sebenar, ia merangkumi jenis pekerjaan yang memerlukan kekuatan fizikal dan mental yang di luar jangkauan. Bergelar juruterbang muda sejak pertengahan tahun lalu, Syamim Shahabuddin, 25, terpaksa mengharung liku-liku hidup yang mencabar semasa dan selepas menjalani sesi pembelajaran dan latihan penerbangan. Namun, pengorbanannya diraikan dengan balasan yang setimpal apabila Syamim berpeluang menikmati salah satu kelebihan yang jarang dinikmati dalam kerjaya lain. Pada setiap hari, pemandangan di sekeliling 'pejabat bergerak' Syamim sentiasa bertukar wajah mengikut lokasi yang dituju. Sudah tentu, kelebihan itu akan membuatkan seseorang berasa seronok dan tidak lagi muak berada sepanjang hari di pejabat. "Memang betul pun. Saya seronok setiap kali menerbangkan sebuah pesawat terutama semasa mendarat di lapangan terbang di Bali yang berdekatan dengan pantai Kuta. "Walaupun sudah lebih 10 kali terbang ke situ, setiap penerbangan ke Bali meninggalkan pengalaman yang menarik, bersulamkan pemandangan bumi yang menghijau dan laut membiru," ujarnya dalam keterujaan. Apa yang dialaminya tidak mungkin dapat dirasai sekiranya dia duduk di kabin bersama penumpang lain. Memandangkan Syamim suka melancong dan kagum melihat salah seorang anggota keluarganya berkhidmat dengan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), dia secara automatik mahu menjadi seorang juruterbang bertauliah apabila dewasa nanti. Sebaik sahaja selesai menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), percubaan kali pertama Syamim memohon mendapatkan lesen penerbangan berakhir dengan kehampaan. Bagaimanapun, setelah dia mengikuti kursus diploma dalam bidang Teknologi Maklumat (IT) di Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) selama tiga tahun, tanpa diduga Syamim dihubungi oleh pihak AirAsia. Dia diminta menghadirkan diri untuk sesi temuduga bagi menentukan kelayakan menerima tawaran biasiswa dalam kursus penerbangan. "Peringkat temu duga ini merangkumi tiga tahap penting di mana setiap satu menguji aspek konsentrasi dan kemampuan yang berlainan," jelas Syamim yang menduduki ujian penulisan, ujian lisan dan ujian psikomotor. Dalam ujian penulisan, dia diuji menerusi subjek Matematik, Fizik, Bahasa Inggeris dan IQ. Seterusnya dalam ujian lisan pula, Syamim dikehendaki menjawab beberapa soalan yang menguji tahap keyakinan dalam mengawal tekanan yang dihadapi. "Ujian psikomotor bertujuan melihat koordinasi antara mata dan pergerakan tangan secara serentak," ujarnya. Syamim berjaya mempamerkan karakter dan sifat yang baik sekali gus lulus untuk menyertai Akademi Penerbangan Malaysia (MFA) di Melaka pada hujung tahun 2005. Sekalipun kursus permohonan Lesen Juruterbang Komersial dengan Rating Instrumen (CPL/IR) termaktub untuk tempoh 18 bulan, proses itu rata-ratanya bergantung kepada keadaan cuaca semasa. Latihannya terbahagi kepada dua kategori iaitu teori (darat) dan praktikal (udara). Seorang juruterbang kadet dikehendaki menamatkan 200 jam penerbangan termasuk 165 jam menaiki pesawat berenjin satu manakala 35 jam diperuntukkan bagi pesawat berenjin dua. Syamim menjalani latihan penerbangan solo dan berpasangan dengan menggunakan pesawat Piper Warrior dan Piper Seneca. "Mula-mula memang gementar tetapi lama-kelamaan teringin nak terbang seorang," selorohnya yang bersyukur kerana tidak berdepan dengan sebarang masalah teknikal atau kemalangan. Dalam pada itu, MFA menyediakan 860 jam kuliah atau kelas teori yang berasaskan kepada subjek teknikal DCA dan Badan Berkuasa Penerbangan Awam UK (UKCAA). Pada penghujung setiap bulan, Syamim menduduki peperiksaan di Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Putrajaya dan diwajibkan lulus 75 peratus. "Peperiksaan ini memang susah tetapi seboleh-bolehnya saya berusaha untuk lulus dengan cemerlang memandangkan kos untuk menduduki setiap subjek tersebut mahal dalam mata wang asing," ujar Syamim yang menerima biasiswa berjumlah hampir RM250,000. Sejurus selepas menyempurnakan CPL/IR, Syamim kemudian mengikuti sesi latihan simulasi di Akademi AirAsia, Sepang. Kira-kira dua bulan atau selama 40 jam, dia didedahkan dengan latihan-latihan kecemasan di atas pesawat Airbus A320. Pada Jun 2008, Syamim buat pertama kali dihantar ke terminal penerbangan tambang murah LCCT, Sepang. Begitupun, dia diletakkan di bawah pemantauan seorang jurulatih bagi penerbangan domestik dan antarabangsa. Tempoh masa yang diambil sebelum 'dilepaskan' bergantung kepada budi bicara jurulatih. Dalam kes Syamim, dia bertuah kerana jurulatihnya meluluskan kedudukannya setelah berasa puas dengan persembahan dan kewibawaan yang ditunjukkan dalam tempoh masa sebulan sahaja. "Kalau ditanya apakah memori yang paling indah dalam hidup saya sebagai seorang juruterbang, pasti ia saat sebaik 'dilepaskan' secara rasmi. "Satu lagi memori indah adalah ketika ayah saya menelefon sejurus selepas menyaksikan pendaratan saya di hujung landasan di lapangan terbang Langkawi," ujarnya. Bagi Norashikin Onn, 40-an, idamannya adalah menerbangkan pesawat. Itupun khususnya bersama syarikat penerbangan AirAsia yang sudi menerimanya tanpa diskriminasi jantina pada tahun 2005. Sebagai Kapten Wanita Pertama AirAsia mulai tahun 2009, Shikin yang mengikuti kelas penerbangan di Florida, Amerika Syarikat (AS), memandang tinggi pada kemampuan wanita pertama yang pernah menerbangkan pesawat menyeberangi Lautan Atlantik, Amelia Earhart pada tahun 1928. "Bagi saya, seorang juruterbang memerlukan kefahaman dan kearifan yang tinggi dalam melaksanakan tanggungjawabnya dengan penuh dedikasi. Dalam masa-masa getir, dia perlu bertindak dengan tenang, tidak panik dan mengikut prosedur yang ditetapkan," katanya yang pernah berhadapan dengan cuaca buruk dalam perjalanan pulang dari China ke Malaysia. Sebelum berkhidmat di AirAsia, Shikin menyertai Pelangi Air pada tahun 1996. Empat tahun kemudian, dia dinaikkan pangkat menjadi kapten. Selepas lapan tahun bersama syarikat tersebut, Shikin mengundurkan diri buat seketika untuk melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah Sarjana dalam bidang pengurusan Teknologi Maklumat. Sebelum itu, dia menerima ijazah Sarjana Muda dalam bidang Seni Persembahan dan Pengurusan di AS. Wanita cekal itu juga menubuhkan 4B Kelab Penerbangan Belia pada tahun 1993 yang masih beroperasi di Melaka. "Saya tidak pernah merancang untuk bersara dari bidang ini kecuali kesihatan saya tidak mengizinkan," katanya. "Sebelum bersara, saya mahu menerbangkan pesawat ke New York dan berjumpa semula dengan kawan-kawan lama. Lagipun, saya gemar mendarat dan berlepas dari lapangan terbang sibuk seperti di Chicago,"tambah Shikin yang kini dalam peringkat mendapatkan ijazah doktor falsafah (Ph.D) dalam bidang pengurusan Teknologi Maklumat. Namun, jangan sangka bahawa kehidupannya hanya tertakluk kepada kerjaya tanpa masa untuk berehat. Selepas 28 hari bekerja selama 100 jam, Shikin dan Syamim diberi waktu rehat yang cukup sebelum kembali bekerja. Mereka juga ditawarkan tiket dan baucar penerbangan menarik dalam setahun. "Saya masih ada banyak masa untuk melakukan aktiviti riadah seperti selam skuba, mendaki gunung dan bermain piano," kata Shikin sambil menutup tirai perbicaraan kami pada petang itu.Oleh SUBASHINI RAJANDRA
Facebook Badge
Welcome
District (called Daerah) in Terengganu:
1. Kuala Terengganu
2. Marang
3. Hulu Terengganu
4. Dungun
5. Kemaman
6. Besut
7. Setiu
Tempat Menarik Di Terengganu
> Redang Island / Pulau Redang
> Perhentian Island / Pulau Perhentian
> Rhu Hentian Island / Pulau Rhu Perhentian
> Lang Tengah Island / Pulau Lang Tengah
> Bidong Island / Pulau Bidong "Lembah Bidong"
> Kapas Island / Pulau Kapas at Marang
> Gemia Island / Pulau Gemia
> Tenggol Island / Pulau Tenggol at Dungun
> Batu Buruk Beach / Pantai Batu Buruk
> Batu Rakit Beach / Pantai Batu Rakit "Teluk Ketapang"
> Merang Beach / Pantai Merang
> Penarik Beach / Pantai Penarik
> Bukit Kluang Beach / Pantai Bukit Kluang
> Kelulut Beach / Pantai Kelulut at Marang
> Rantau Abang Beach (turtle center) / Pantai Rantau Abang
pusat penetasan penyu
> Dungun Beach / Pantai Dungun di Sura Jetty
> Kemasek Beach / Pantai Kemasek
1. Kuala Terengganu
2. Marang
3. Hulu Terengganu
4. Dungun
5. Kemaman
6. Besut
7. Setiu
Tempat Menarik Di Terengganu
> Redang Island / Pulau Redang
> Perhentian Island / Pulau Perhentian
> Rhu Hentian Island / Pulau Rhu Perhentian
> Lang Tengah Island / Pulau Lang Tengah
> Bidong Island / Pulau Bidong "Lembah Bidong"
> Kapas Island / Pulau Kapas at Marang
> Gemia Island / Pulau Gemia
> Tenggol Island / Pulau Tenggol at Dungun
> Batu Buruk Beach / Pantai Batu Buruk
> Batu Rakit Beach / Pantai Batu Rakit "Teluk Ketapang"
> Merang Beach / Pantai Merang
> Penarik Beach / Pantai Penarik
> Bukit Kluang Beach / Pantai Bukit Kluang
> Kelulut Beach / Pantai Kelulut at Marang
> Rantau Abang Beach (turtle center) / Pantai Rantau Abang
pusat penetasan penyu
> Dungun Beach / Pantai Dungun di Sura Jetty
> Kemasek Beach / Pantai Kemasek
Blog Archive
-
▼
2009
(564)
-
▼
December
(89)
- 3,000 pengunjung setiap hari
- Terengganu bina dua jambatan baru RM400 juta
- JPJ keluar 30,309 saman sehingga Oktober 2009
- Kamera digital SLR kompak
- Kenangan pahit 2009
- Gerhana bulan selepas sambut tahun baru
- BELASUNGKAWA: Gus Dur Tokoh Agama Dan Politik Yang...
- Tiga Sahabat Dihukum Gantung Edar Dadah
- Pemandu mengaku tak bersalah
- Terbang tinggi di langit
- Scha sebak, Awal kesal
- Pemandu didakwa lepas tangan
- Pesara guru kempunan RM50,000 dalam bilik lesap
- Dua Beradik Lemas Ketika Mandi Di Pantai Teluk Lipat
- 'Kami dihujani lebih 200 peluru'
- Harga minimum rokok RM6.40
- Trend Si Bujang Pelihara Anak Angkat
- 1,000 pelajar YT disaman gagal bayar pinjaman
- Dulu pemandu trak, kini pengarah agung
- Wanita, kekasih ditahan
- Tip komunikasi berkesan
- Kisah kental seorang tua
- Empat cedera bumbung runtuh
- Terengganu, negeri pertama tubuh persatuan penggun...
- JPJ Terengganu Sita 61 Kenderaan
- Majlis Kristian Mahu Pengetahuan Bible Untuk SPM
- Azizul dihukum gantung sampai mati
- Hadkan tempoh pertunangan
- Detektif Lim dijel dua bulan, denda RM2,000
- Buah nangka keluar pisang jadi tumpuan
- Adegan terlampau
- Polis Tumpah Geng Remaja Pecah Rumah
- Remaja 18 tahun sertai program berkhatan
- Laluan Jerangau-Jabur dianggap kawasan maut
- Terengganu tubuh kolej perubatan
- Harga cecah RM10,000 sekilogram
- Wanita melecur disambar api di stesen minyak
- 2,749 minit bersama tentera
- Warga Asia Barat rompak kedai emas dipercayai sind...
- Suspek rogol berjaya masuk perangkap polis
- Menantu, bapa mentua lemas
- Lelaki pisau cukur
- Lelaki emas Asia Tenggara
- Faizal AF4 Bernafas Semula
- Faizal akan dedah identiti isteri bulan depan
- Maut ditindih kapcai bapa
- RM4.9 juta kerugian hasil pertanian gara-gara banjir
- Guantanamo 'Islamkan' Holdbrooks
- Insaf demi kehidupan lebih sempurna
- Pendapatan lebih lumayan lepas bersara
- Kereta terjunam di KB Mall dibawa ke Puspakom
- Biar polis yang siasat
- Kenal pasti penyamun Pak Arab
- Kesan Istighfar
- Buang ibu demi maruah
- 1,563 pemilik kenderaan bida plat TAX
- Cahaya aneh muncul di Norway
- Pasangan nikah batin ke mahkamah
- Emas RM1j dikebas Pak Arab
- Kemiskinan punca dera anak
- Polis Terengganu Tumpas Tiga Kumpulan Remaja Curi ...
- Bahana jika ingin terlalu cantik
- Ummu Khalid meninggalkan Kota Habsyah
- Isteri lari: Suami rujuk pejabat agama
- 'Anak saya tenggelam timbul'
- Empat beradik lemas
- Ragut: Suami maut, isteri parah
- Bayi mati tersedak susu
- Saya masih Islam - Fadil
- Kereta terjunam dari tingkat tiga di KB Mall, Kota...
- Remaja diserang sawan lemas
- Krew Kapal Wanita Pertama ALAM Bersedia Redah Samu...
- Mati syahid besar ganjarannya
- Tingkatkan kepintaran si kecil
- Pasangan cacat pendengaran ke gerbang perkahwinan
- Dr. Asri kecewa JAIS label Akhil Hayy tidak layak ...
- Pian menyesal tak sudah
- Bah di Terengganu kian pulih
- 450 jemaah haji tiba di KLIA
- Juruterbang Muslim pertama
- Tak layak ajar agama
- Ombak besar ancam pantai
- Remaja 14 tahun ditahan miliki daun ketum
- Jika pasangan curang
- Hargai isteri anda
- Awas! Jika anda sering memukul anak
- Bertani bawa Ronirah ke London
- Lafaz talak perlu jelas
- Tarif air, elektrik dikaji
-
▼
December
(89)
Bacaan harian
-
-
HTC One mini Review: Hands-On8 years ago
-
-
-
-
-
-
-
-
-