1,563 pemilik kenderaan bida plat TAX



KUALA TERENGGANU - Permohonan orang ramai terhadap tender plat kenderaan TAX amat memberangsangkan apabila 1,563 pembida menyertainya sejak dibuka sehingga 3 November lalu.

Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) negeri Terengganu, Abdul Rahman Emang Anyie berkata, pihaknya menyifatkan perkembangan berkenaan sebagai luar biasa kerana sebelum ini tidak pernah berlaku permintaan tinggi seperti itu dan paling banyak adalah 800 pembida sahaja.

Menurutnya, kesedaran orang ramai membeli plat kenderaan di negeri ini semakin meningkat, sama ada pembelian secara tender ataupun pilihan sendiri.

“TAX ada keistimewaannya tersendiri sehingga ada yang sanggup membeli dengan harga puluhan ribu ringgit semata-mata mahu mendapatkannya.

“Lebih teruja, ia adalah kedua tertinggi nilai bidaan di Terengganu selepas TAN satu ketika dahulu,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar sempena Hari Pengarah JPJ Bersama Pelanggan di lobi lif JPJ Terengganu, Bukit Kecil, di sini, semalam.

Dalam perkembangan lain, Abdul Rahman berkata, orang ramai juga berpeluang melayari www.myeg.com.my bagi membuat pembayaran insurans, cukai jalan, lesen memandu, saman dan sebagainya secara lebih fleksibel.

“Bagi pelanggan yang sibuk dan tidak berkesempatan datang ke kaunter, mereka boleh membayar apa sahaja dengan hanya melayari laman web JPJ.

“Sekurang-kurangnya, dengan cara ini membantu memudahkan dan menjimatkan masa pelanggan,” katanya.

Sementara itu, berhubung program berkenaan, beliau berkata, tujuan diadakan adalah mendekati masyarakat, selain memberi pendedahan jelas kepada mereka mengenai kesalahan sering dilakukan pengguna jalan raya

“Program seperti ini penting sebagai salah satu usaha kami membaiki mutu perkhidmatan pelanggan, malah mereka juga berpeluang berkongsi dan melontarkan pendapat kepada jabatan,” katanya.