Remaja 18 tahun sertai program berkhatan



KAMPUNG BUKIT BARU - Program Berkhatan Beramai-Ramai Kampung Bukit Baru 2009 yang julung kali diadakan, mendapat sambutan sangat menggalakkan apabila disertai 16 kanak-kanak dan remaja.

Lebih bermakna, program itu yang juga kerjasama antara penduduk Kampung Bukit Baru itu turut mendapat penyertaan dari kampung lain seperti Temala, Bukit Sawa, Jerong dan Bukit Kolam.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Bukit Baru, Mamat Osman berkata, program berkenaan dapat dilaksanakan dengan jayanya hasil komitmen semua pihak, termasuk peserta.

“Kami adakan program ini sebenarnya bagi meraikan kanak-kanak yang berkhatan, supaya mereka rasa lebih gembira dan tidak terlalu takut apabila terpaksa berkhatan pada musim cuti sekolah ini.

“Lagipun kebanyakan mereka adalah rakan sepermainan, jadi ia secara tidak langsung dapat mengurangkan rasa gemuruh. Selain itu, ia dapat mengurangkan kos buat ibu bapa kerana berkhatan beramai-ramai lebih menjimatkan,” katanya kepada :Sinar Harian.

Majlis berkenaan dirasmikan isteri kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pengkalan Berangan, Yahya Khatib Mohamad, Rosnani Ngah.

Pada majlis itu, kanak-kanak berkenaan diarak beramai-ramai dan dimandikan sebelum dikhatankan.

Mereka turut diberikan sedikit sumbangan sebagai memberi perangsang.

Sementara itu, remaja yang turut menyertai program itu, Johari Mohd Rafi, 18, berkata, pengalaman untuk dikhatankan walaupun dalam usia yang dikatakan agak lewat membuatkan dia teruja.

“Sebelum ini saya tidak berpeluang berkhatan. Setelah disarankan keluarga angkat yang menetap di Kampung Temala, saya bersetuju kerana ia adalah kewajipan bagi saya.

“Rasa takut untuk berkhatan tidak ada kerana saya sudah bersedia. Lagipun rakan saya juga ada yang menyertai program ini,” katanya yang berasal dari Kuantan, Pahang.