Suspek rogol berjaya masuk perangkap polis


KUALA TERENGGANU – Usaha sepasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Besut memasang perangkap membuahkan hasil apabila berjaya menangkap seorang lelaki dipercayai terbabit kes rogol, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Kamaruddin Mohd Zakaria berkata, suspek adalah pelajar 16 tahun dan ditangkap berhampiran salah sebuah stesen minyak di Semerak, Pasir Putih, kira-kira jam 10.45 malam.

:Menurutnya, pasukan yang diketuai Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Daerah, Cif Inspektor Khazahari Amat berjaya menahan suspek meskipun pelajar itu cuba melarikan diri hingga berlaku pergelutan.

“Suspek yang tinggal di Telaga Papan luka bahagian betis dan tangan akibat terjatuh ketika cuba melarikan diri dan dia dibawa ke balai polis untuk disoal siasat berhubung satu kejadian rogol,” katanya, semalam.

Kamaruddin berkata, tangkapan itu dibuat selepas pihaknya menerima laporan daripada seorang gadis berumur 16 tahun dari Kandis, Bachok, Kelantan, mendakwa dirogol kira-kira 30 lelaki di Semerak, sehari sebelum itu.

Sinar Harian difahamkan, mangsa yang datang ke Semerak dengan menaiki motosikal bersama rakannya dirogol sekumpulan lelaki terbabit, sementara barang berharga seperti rantai emas, beg duit, telefon bimbit dan motosikal dirompak.

Kedua-dua gadis itu ditinggalkan di tempat kejadian sebelum diselamatkan anggota polis yang membuat rondaan dan tanpa menceritakan perkara sebenar, mangsa meminta polis menghantarnya ke rumah saudaranya di Kuala Besut.

Selepas membuat laporan, keluarga mangsa kemudian menerima panggilan daripada suspek yang meminta seorang gadis datang ke satu lokasi untuk mengambil motosikal mangsa yang dicuri kumpulan terbabit sebelum ini.

Kamaruddin berkata, suspek memberi syarat tidak mahu mangsa mengambil kenderaan itu, sebaliknya meminta orang lain namun individu itu mestilah seorang wanita.

“Kami kemudian memasang perangkap dengan menempatkan sepasukan anggota polis di Semerak iaitu tempat yang dijanjikan sebelum suspek datang menaiki sebuah motosikal.

“Suspek berjaya ditangkap namun usaha mengesan hampir 30 lelaki lain yang terbabit dalam kes itu masih gagal kerana mereka dipercayai melarikan diri dan kami giat mengenal pasti semua suspek berumur dalam 20-an itu,” katanya.