Scha sebak, Awal kesal



SCHA beri penjelasan mengenai insiden malam menjelang Krismas.

SELEPAS mendiamkan diri dan membiarkan masyarakat berteka-teki serta membuat spekulasi berhubung 'tragedi' yang berlaku di sebuah pusat hiburan di Jalan Bukit Bintang di ibu negara pada malam menjelang Krismas lalu, akhirnya pengacara program realiti popular, Sehati Berdansa yang juga pelakon Awal Ashaari dan Scha Alyahya tampil memberi penjelasan terhadap kejadian malang yang menimpa mereka itu.

Bagaikan seorang pesalah yang menanti untuk dijatuhi hukuman, Scha dan juga Awal duduk di hadapan wartawan sejurus selepas sidang media pemenang Sehati Berdansa musim ketiga selesai dilakukan.

Mengerti apa yang bermain di minda wartawan, Scha menerangkan apakah sebenarnya yang berlaku pada malam itu.

Sambil mengakui berada di lokasi kejadian ketika polis membuat serbuan ke atas pusat hiburan yang beroperasi tanpa lesen itu, pelakon ini menafikan dia mabuk serta di bawah pengaruh dadah ketika serbuan dijalankan.

"Saya sebenarnya mendapat panggilan telefon dari teman baik saya, Stephanie yang mengundang saya meraikan majlis ulang tahunnya di sebuah kelab bersebelahan dengan pusat hiburan terbabit. Dia tinggal di Melbourne dan kebetulan berada di sini bersama keluarganya.

"Tidak mahu menghampakan permintaannya, saya pergi juga sebaik saja selesai penggambaran Awan Dania yang tamat sekitar jam 1 hingga 1.30 pagi. Disebabkan tiba di sana agak lewat dan tempat yang dijanjikan itu sudah tutup, saya ke pusat hiburan berhampiran. Di situlah serbuan itu berlaku selepas setengah jam berada di sana," kata Scha sambil menyifatkan dia berada di tempat dan waktu yang salah.

Begitupun, jelas pelakon ini, dia tetap menjalani pemeriksaan air kencing dan hasilnya negatif.

"Saya tidak ambil dadah atau mabuk. Tak mungkin saya ambil itu semua sedangkan pada masa sama, saya kurang sihat kerana demam viral dan perlu mengambil antibiotik. Lagipun, sejak akhir-akhir ini saya akui, berada di dalam keadaan tertekan kerana terlalu banyak perkara yang berlaku ke atas saya yang membuatkan kesihatan terganggu,' kata Scha dalam nada sebak dan hampir menitiskan air mata.

Jelasnya lagi, dia tidak menyangka niat untuk meraikan majlis hari jadi teman bertukar menjadi mimpi ngeri buatnya apabila dituduh sebagai seorang yang gemar bersosial sehingga mendatangkan musibah pada diri sendiri.

"Saya sedar saya seorang selebriti dan semua tindak tanduk serta kehidupan peribadi saya menjadi perhatian masyarakat. Namun apabila mengatakan saya gemar bersosial, itu sudah keterlaluan. Saya di sana kerana mahu memenuhi undangan seorang teman baik,” katanya.

Walaupun apa yang berlaku boleh diibaratkan sebagai nasi sudah menjadi bubur, bagi Scha dia harus kuat menghadapi segala dugaan ini kerana menyedari statusnya sebagai seorang selebriti.

"Saya harap, dengan penjelasan ini, peminat dapat gambaran sebenar apa yang berlaku pada malam itu. Dan saya juga berharap semua pihak dapat memaafkan saya dan saya kesal atas apa yang terjadi," tutur gadis ini.

Bagi Awal pula, ketika berita kejadian malam itu heboh diperkatakan ramai serta identiti siapakah selebriti yang terbabit dalam serbuan di pusat hiburan itu didedahkan, tiba-tiba tersebar berita di internet yang mengatakan pengurusnya, Azlina Merican menafikan dia adalah selebriti yang ditahan dalam serbuan itu.

Justeru, pada sidang media itu, Awal didakwa menipu wartawan apabila menafikan kesahihan cerita itu.

"Sebenarnya ada berlaku kesilapan fakta dalam laporan yang disiarkan di sebuah portal itu. Sebenarnya, pengurus saya menafikan dakwaan saya positif dadah dalam serbuan itu.

“Kebetulan, ada pengacara TV lain turut berada di tempat kejadian serta di didapati positif dadah. Jadi, ramai menyangka pengacara itu adalah saya. Saya benci dadah dan tidak pernah terbabit dengan dadah. Saya bebas daripada pengaruh alkohol pada masa itu," tegas Awal.

Menurutnya, dari hari kejadian hinggalah sekarang, dia tidak memberi sebarang kenyataan kepada mana-mana wartawan dan juga blogger.

Mengenai dakwaan enggan bekerjasama kepada polis apabila tidak mahu menyerahkan sampel air kencing ketika disuruh berbuat demikian, Awal mempunyai penjelasan tersendiri berhubung perkara itu.

"Sebelum serbuan, saya sudah buang air terlebih dulu. Apabila disuruh berbuat demikian oleh polis, saya gagal memberikan sampel air kencing. Keadaan di situ cukup hiruk pikuk. Ini menyukarkan saya memenuhi arahan polis yang mahukan sampel air kencing saya.

'Disebabkan itu, polis mencadangkan mengikut mereka ke ibu pejabat polis bagi mengelakkan keadaan menjadi lebih huru hara terutama selepas ada yang menyedari kehadiran saya di situ. Selepas meneguk tiga botol air mineral, barulah dapat menyerahkan sampel air kencing itu," cerita Awal yang datang ke pusat hiburan itu atas undangan Scha.

Jelasnya, jika ada pihak yang masih meragui kenyataan saya ini, bolehlah merujuk kepada Timbalan Ketua Jabatan Narkotin Kuala

Lumpur, Superintendan Sharifah Hawariah Syed Idrus yang menangani kes ini.

"Selepas segala-galanya selesai dan ujian ke atas air kencing saya negatif. Beliau mempelawa saya tidur di pejabatnya memandangkan wartawan dan jurugambar masih berkumpul di luar. Saya hanya meninggalkan pejabat itu pada jam 11.30 pagi,' kata Awal yang mengaku kesal dengan kejadian yang disifatkan sebagai mencalar imej dan reputasi, bukan saja pada dirinya tetapi juga pada ahli keluarganya.