Kenangan pahit 2009



TAHUN 2009 meninggalkan kita dengan 1001 kisah yang sukar dilupakan. Bagaimanapun isu penularan wabak virus selesema babi (H1N1) menjadi berita paling hangat yang diperkatakan di seluruh negara.

Selain itu, kes melibatkan kekejaman ah long atau ceti haram juga sering dipaparkan di media cetak mahu pun elektronik. Tidak ketinggalan, berita mengenai kezaliman majikan terhadap pembantu rumah turut menjadi perhatian masyarakat di samping kes culik yang semakin berleluasa.

Apa yang pasti, semua kisah ini akan menjadi kenangan pahit bagi individu yang pernah melaluinya dan semoga kehadiran tahun baru akan membawa sinar kebahagiaan dalam kehidupan setiap insan.

Wabak H1NI landa Malaysia

SUKU pertama tahun 2009 mencetuskan kebimbangan kepada orang ramai akibat penularan mendadak penyakit berkaitan virus selesema babi atau influenza A (H1N1) di Malaysia. Virus yang dikesan di Mexico pada bulan April lalu, terus merebak ke beberapa negeri di Amerika Syarikat (AS), Kanada, Sepanyol dan negara-negara di Asia.

Malaysia menjadi negara ke-35 yang dikesan mempunyai jangkitan virus tersebut. Sehingga kini terdapat 12,284 kes berkaitan H1N1 dicatatkan dan ia membabitkan kematian seramai 77 orang.

Jangkitan pertama dikesan pada 15 Mei lalu melibatkan seorang pelajar lelaki berumur 21 tahun yang belajar di Amerika Syarikat dan baru pulang bersama beberapa orang rakan dari negara tersebut.

Sejak itu, kebanyakan hospital sama ada kerajaan mahupun swasta mula sesak berikutan orang ramai yang mahu mendapatkan pemeriksaan kesihatan berdasarkan simptom yang dialami seperti sesak nafas, demam panas, batuk dan sebagainya. Malah, banyak sekolah dan pusat pengajian tinggi (IPT) yang terpaksa ditutup apabila terdapat pelajar yang disahkan di jangkiti virus berkenaan.


TENGKU Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah dan lima anakanda baginda dirawat di Wad Diraja Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) sebelum dibenarkan keluar pada 18 September.


Rentetan daripada itu, kerajaan bertindak pantas dengan memberi rawatan antiviral untuk pesakit yang berisiko. Selain itu, Kementerian Kesihatan mengambil langkah mengurung (kuarantin) individu yang disyaki telah berhubung dengan pesakit H1N1.

Pada tarikh 22 Julai pula, seorang pelajar rakyat Indonesia di Pusat Pendidikan Antarabangsa Kewangan Islam di Kuala Lumpur menjadi korban pertama virus tersebut.

Virus itu ternyata tidak mengenal mangsa. Selain rakyat biasa, kerabat diraja Pahang turut melalui pengalaman pahit apabila terpaksa dikuarantin selama 12 hari akibat jangkitan H1N1.

Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah dan lima anakanda baginda, Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah, 14, Tengku Muhammad Iskandar Ri'ayatuddin Shah, 12, Tengku Puteri Jihan Khalsom 'Athiyatullah, 7, serta pasangan kembar Tengku Ahmad Ismail Mu'adzam Shah dan Tengku Puteri Afzan Aminah Hafidzatullah, 9, dirawat di Wad Diraja Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) sebelum dibenarkan keluar pada 18 Ogos iaitu empat hari sebelum umat Islam menyambut kedatangan bulan Ramadan.

Berikutan wabak itu juga, pihak istana di seluruh negara membuat keputusan untuk tidak mengadakan Istana Terbuka sempena Hari Raya Aidilfitri bagi mengelakkan jangkitan penyakit tersebut.

Kekejaman ah long

Pada 28 Februari, seorang lelaki yang meminjam wang RM150,000 daripada sekumpulan ah long tidak menyangka akan diseksa dan dikurung selama 23 jam dalam sebuah hotel di Pandan Perdana, Ampang. Mangsa amat terkejut apabila kumpulan ah long itu meminta baki hutang termasuk bunga yang perlu dilangsaikan berjumlah RM200,000.

Pada 27 Mei pula, tiga lelaki diperlakukan seperti binatang apabila leher dan kaki mereka dirantai serta dikurung dalam 'lokap' buatan ah long gara-gara gagal melunaskan hutang pinjaman mereka. Wang yang dipinjam pula bukanlah banyak mana, cuma di antara RM1,500 dan RM4,000 sahaja.

Dalam pada itu, pada 12 Julai, pihak polis berjaya menahan empat ketua ah long termasuk seorang yang bergelar Datuk bagi membantu siasatan kes membabitkan kegiatan ceti haram itu yang mempunyai rangkaian di dalam dan luar negara.


MANGSA kekejaman ah long yang dikurung seperti binatang akibat gagal melangsaikan hutang mereka.


Kes culik dan kehilangan

PADA 10 April lalu, seorang budak lelaki berusia tujuh tahun telah diculik di depan rumah banglo dua tingkat milik keluarganya di Petaling Jaya oleh empat lelaki. Bagaimanapun, kanak-kanak itu telah dihantar pulang ke rumahnya empat hari kemudian tanpa sebarang kecederaan selepas keluarganya membayar wang tebusan sebanyak RM1 juta. Ekoran itu, R. Paremsvaran, 26, beralamat di Taman Hijau, Rawang telah ditahan ketika menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya pada pukul 9.30 malam, 24 April lalu.

Pada 17 November pula, kerana terlalu percayakan pembantu rumah, seorang tukang masak warga Myanmar, Aung Soe atau Abu Hussin, 38, kehilangan satu-satu anak mereka, Siti Nurdiana, 2. Siti Nurdiana dilarikan oleh Suparmi, 50, yang baru dua bulan bekerja dengan Aung Soe di Apartment Brunsfields Riverview, Seksyen 13, Shah Alam.

Dera pembantu rumah

PADA 23 Mei, seorang amah yang dikenali sebagai Kartini, 20, ditemui mati dengan 90 peratus kesan lebam dipercayai didera oleh majikan di Seksyen 17/26, Petaling Jaya.

Sementara itu, pada 9 Jun lalu, seorang amah nekad melarikan diri dari rumah majikannya di Jalan Kiara, Mont Kiara selepas tidak tahan menanggung penderitaan menjadi mangsa dera selama 34 bulan.

Mangsa, Siti Hajar , 33, meninggalkan rumah tersebut pada pukul 1 pagi dalam keadaan sehelai sepinggang sebelum menaiki teksi ke pejabat Kedutaan Indonesia di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur.

Satu lagi peristiwa menyayat hati berlaku kepada Mantik Hani, 36, yang ditemui terkunci di dalam salah sebuah tandas di rumah


SITI Hajar menjadi mangsa dera majikan yang tidak bertanggungjawab.


majikannya di Jalan Datuk Yusuf Shahbudin 6, Taman Sentosa, Klang pada 20 Oktober lalu. Ketika ditemui, Mantik separuh pengsan dengan kesan lebam dan luka di seluruh badan serta kepalanya dicukur hampir botak.

Mangsa yang disyaki didera majikannya di Taman Sentosa, Klang bagaimanapun meninggal dunia selepas lima hari menerima rawatan di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR).