Terengganu tubuh kolej perubatan


KUALA NERUS – Kerajaan Terengganu bercadang menjalinkan kerjasama dengan Royal College Surgeon Ireland, London bagi menubuhkan kolej perubatan pertama di negeri ini,

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berkata, langkah itu bertujuan memberi peluang kepada pelajar di negeri ini mengikuti pengajian dalam bidang berkenaan.

Bagaimanapun, ketika ditanya mengenai perkara itu, Ahmad enggan mengulas lanjut, sebaliknya hanya berkata, beliau menunggu masa sesuai mengumumkannya.

“Tunggu 21 hari bulan ini, saya akan umumkan sebagai hadiah tahun baru,” katanya kepada pemberita ketika ditemui pada Majlis Sambutan Kepulangan Menteri Besar dari Tanah Suci Makkah di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM), di sini, semalam.

Menurutnya, sebelum pulang ke tanah air, beliau terlebih dahulu pergi ke Jerman untuk melawat Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin yang menjalani pembedahan dan kini dirawat di salah sebuah hospital di negara itu.

“Baginda berada dalam keadaan baik dan semakin sembuh selepas selamat menjalani pembedahan lutut baru-baru ini, malah saya juga turut mengambil kesempatan melawat penuntut Terengganu di London,” katanya.

Sementara itu, Ahmad yang kelihatan ceria selepas pulang mengerjakan haji buat kali pertama turut menasihatkan orang ramai terutama ahli keluarga yang menjemput jemaah haji agar memandu secara berhemah.

“Saya harap perjalanan pulang nanti akan berjalan lancar dan paling utama adalah patuhi peraturan di jalan raya bagi mengelak berlaku sebarang perkara tidak diingini,” katanya.

Beliau yang turut ditemani isteri, Toh Puan Norliza Mahmud mengambil kesempatan beramah mesra dengan ahli keluarga jemaah yang berada di pekarangan LTSM.

Sementara itu, seramai 355 jemaah haji penerbangan ketiga yang berlepas dari Jeddah selamat tiba di LTSM kira-kira jam 9.30 pagi, semalam.