Remaja 14 tahun ditahan miliki daun ketum


BESUT – Seorang remaja berumur 14 tahun adalah antara lima lelaki yang ditahan polis dalam tiga serbuan diadakan di sekitar daerah ini kerana disyaki memiliki daun dan air ketum, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Kamaruddin Mohd Zakaria berkata, dalam serbuan pertama, polis Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Daerah menahan seorang lelaki di sebuah kedai membasuh kereta di sebuah kampung dekat Jertih, jam 12.45 tengah hari kerana memiliki 200 bungkus air ketum yang dianggar bernilai RM600.

Menurutnya, ketika serbuan dibuat, polis menemui bungkusan air ketum disembunyikan di dalam stor tempat membasuh kereta yang diisi di dalam empat plastik hitam besar dengan setiap satu plastik mengandungi 50 bungkusan kecil air ketum.

“Siasatan awal polis mendapati, suspek berumur 29 tahun itu menjual dadah kepada penagih air ketum di sekitar Jertih,” katanya.

Sementara itu menurutnya, tangkapan kedua dilakukan di lokasi sama, kira-kira 10 minit selepas itu apabila suspek kedua iaitu lelaki berumur 35 tahun dipercayai rakan suspek pertama datang dengan menunggang motosikal.

“Hasil pemeriksaan, polis turut menemui satu bungkusan besar mengandungi 20 bungkus air ketum yang siap diproses disembunyikan di bawah kerusi motosikal berkenaan.

“Sementara, dalam serbuan ketiga di tempat berasingan pula, polis menahan tiga lelaki berumur 14 hingga 34 tahun di sebuah rumah di Kampung Kolam dekat Bukit Kenak, di sini, kira-kira jam 1.30 petang hari sama,” katanya.

Menurutnya, remaja yang sudah tidak bersekolah itu adalah adik-beradik dengan seorang lagi suspek berumur 19 tahun, sementara lelaki berumur 34 tahun adalah abang ipar mereka.

“Hasil pemeriksaan polis di rumah terbabit, polis berjaya menemui seguni daun ketum disembunyikan pada bahagian dapur rumah berkenaan.

“Semua suspek kini direman mulai semalam untuk membantu siasatan dan mereka disiasat di bawah Seksyen 30 (3) Akta Racun 1952 yang boleh didenda sehingga RM10,000 atau penjara tidak melebihi empat tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya.