JPJ keluar 30,309 saman sehingga Oktober 2009



KUALA TERENGGANU - Jumlah pengeluaran saman yang dikeluarkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sehingga Oktober 2009 adalah berjumlah 30,309 saman dengan pelbagai kesalahan.

Pengarah JPJ negeri Terengganu, Abdul Rahman Emang Anyie berkata, antara kesalahan yang mencatatkan jumlah paling tinggi sehingga Oktober 2009 adalah kesalahan lebihan muatan iaitu berjumlah 7,648 kesalahan.

“Ia diikuti dengan kesalahan pelesenan pemandu, tali pinggang keledar, Lesen Kereta Motor (LKM)/Road Tax, lalu-lintas, teknikal, cermin gelap, permit dan pemalsuan lesen.

“Jumlah kesalahan lampu hid sehingga September pula adalah tujuh kesalahan, sementara Oktober tahun ini, sebanyak 281 kenderaan telah disita,” katanya kepada media pada Majlis Pengarah JPJ Bersama Media di JPJ negeri Terengganu.

Sementara itu, Abdul Rahman berkata, JPJ di negeri ini sememangnya mengamalkan langkah keselamatan dengan mewajibkan pemeriksaan terperinci terhadap semua bas ekspres sebelum dibenarkan beroperasi.

“Semua bas ekspres akan diperiksa dari aspek keadaan tayar, brek dan juga pemandu bas bagi memastikan keadaan bas selamat sebelum memulakan operasi.

“Kami menekankan tiga perkara ini kerana melalui kajian dijalankan sebelum ini, kami dapati majoriti kemalangan yang berlaku adalah berpunca daripada ketiga-tiga perkara ini,” katanya.

Bagaimanapun, menurutnya, sehingga kini, pihaknya masih tidak mengambil langkah keselamatan tambahan berkaitan aspek keselamatan berkenaan.

Abdul Rahman berkata sedemikian sebagai mengulas kemalangan maut bas dua tingkat Sani Express yang terbabas di KM272.8, Projek Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) arah utara, kira-kira lapan kilometer selepas Plaza Tol Ipoh Selatan.

Kemalangan menyebabkan 10 penumpang terbunuh dan dua yang lain cedera dengan seorang daripadanya parah, jam 1 pagi, 26 Disember lalu.