Pesara guru kempunan RM50,000 dalam bilik lesap

KUALA TERENGGANU: Impian seorang pesara guru agama dari Kampung Banggol Tuan Muda di sini, menyimpan wang dalam bank tidak kesampaian selepas wang tunai RM50,000 dalam bilik tidurnya hilang, awal pagi kelmarin.

Mangsa mengeluarkan wang berkenaan dari sebuah bank di bandar ini Khamis lalu untuk dimasukkan dalam akaun sebuah bank lain, namun disebabkan kesuntukan masa, gagal berbuat demikian.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Superintendan K Manoharan, berkata mangsa membawa pulang wang berkenaan ke rumah dan menyimpan dalam bilik tidur utama.

“Sebaik terjaga dari tidur jam 7 pagi, mangsa terkejut apabila mendapati bilik tidurnya berselerak dan wang tunai RM50,000 itu hilang.

“Kejadian dipercayai berlaku ketika mangsa tidur bersama keluarganya di rumah berkenaan dan tidak menyedari kediaman mereka dipecah masuk,” katanya.

Menurutnya, mangsa memberitahu anak lelakinya yang juga seorang guru berusia 28 tahun sebelum membuat laporan kejadian itu di Balai Polis Manir, jam 12 tengah hari.

Beliau berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana melakukan pencerobohan dengan bersembunyi pada waktu malam untuk melakukan jenayah.

Sementara itu, seorang pengawal keselamatan berusia 60 tahun yang tinggal berhampiran rumah mangsa berkata, pencuri cuba masuk dalam rumahnya ketika dia bertugas di Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Tunggal.

Pengawal keselamatan yang hanya dikenali sebagai Awang berkata, penjenayah melarikan diri apabila disergah isterinya jam 3 pagi.