Trend Si Bujang Pelihara Anak Angkat


KISAH WANITA BUJANG MENGAMBIL ANAK ANGKAT BAGAIKAN SATU TREND KEBELAKANGAN INI, MALAH KINI SEMAKIN RAMAI LELAKI BUJANG YANG TURUT MENGIKUTI JEJAK LANGKAH SAMA. MALAH ADA SELEBRITI TANAH AIR SEPERTI MISHA OMAR DAN REBECCA NUR ISLAM JUGA MELAKUKAN PERKARA YANG SAMA.



Sungguhpun bukan daripada zuriat sendiri, berkat keikhlasan dan naluri kemanusiaan, si bujang ini sanggup berkorban masa bebasnya bersama teman demi menjaga anak kecil yang diambilnya. Bagi masyarakat Barat trend memelihara anak angkat sudah menjadi perkara biasa terutama
buat golongan yang memilih untuk tidak berkahwin. Namun di Malaysia, fenomena sebegini dianggap masih baru dan pernah hangat diperkatakan kerana kurang sesuai untuk dilakukan terutama oleh masyarakat Islam.

Namun isu memelihara anak angkat ketika masih bujang mendapat pelbagai pandangan daripada pelbagai lapisan masyarakat. Isu minggu ini ingin mengupas tentang perkara ini dari pelbagai sudut. Ikuti tinjauan dari MW.

Tidak sesuai dengan fitrah kehidupan

Menurut Haji Hushim Salleh, Perunding motivasi dan kaunseling keluarga semakin ramai golongan bujang memelihara anak angkat malah seakan menjadi trend di kalangan mereka. Katanya amalan ini mungkin berlaku sebagai jalan penyelesaian untuk mereka yang tidak mahu mendirikan rumah tangga. Mungkin atas sebab tidak sanggup melalui pelbagai cabaran dan dugaan dalam alam berumah tangga.

“Jadi dengan cara mengambil anak angkat, ia sebagai jalan keluar untuk memiliki anak walau pun bukan dari darah daging mereka sendiri. Kalau di barat amalan sebegini mungkin sudah menjadi perkara biasa tetapi tidak dalam masyarakat kita. “Dari segi fitrahnya ia kurang sesuai kerana sepatutnya dalam sesebuah keluarga, perlu ada seorang ibu dan seorang bapa.

Jika pasangan kelamin yang tidak mempunyai zuriat mengambil anak angkat tidak menjadi masalah tetapi masalah akan timbul bila golongan bujang yang memelihara anak angkat. Terutama permasalahan dari segi emosi dan juga psikologi apabila anak-anak angkat yang dipelihara itu meningkat dewasa.

“Memang kalau diikutkan tidak salah jika orang bujang memelihara anak angkat asalkan mereka berkemampuan dan bersedia memikul tanggungjawab. Apa yang dibimbangkan ialah apabila anak-anak ini meningkat remaja dan sudah akil baligh, akan berlaku pelbagai konflik termasuk konflik dari segi personality diri. “Dari segi aurat juga perlu diambil kira kerana anak angkat tidak seperti anak sendiri. Ada batas aurat dan pergaulan perlu dijaga. Maka sebab itulah amat penting didikan agama diberikan secukupnya kepada anakanak ini bagi memastikan mereka tidak terjebak dengan gejala yang tidak diingini.”


Jangan bezakan kasih sayang


Menurut Ida Hartina Ahmed Tharbe, Kaunselor berdaftar/pensyarah, Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling, Universiti Malaya pula secara amnya tidak salah golongan bujang memelihara anak angkat jika sudah bersedia untuk memberi komitmen kepada anak-anak angkat yang dipelihara. “Sebagai keluarga angkat adalah wajar untuk memberi kasih sayang kepada anak-anak angkat ini seperti anak sendiri walau pun hakikatnya mereka masih belum mendirikan rumah tangga.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa memelihara anak angkat tidak sama dengan memelihara anak sendiri iaitu dari segi kasih sayang memandangkan mereka tidak melalui sendiri proses mengandung dan melahirkan anak itu. “Satu lagi perkara ialah, golongan bujang ini juga perlu sedar tentang pandangan masyarakat kerana tindakan ini dianggap kurang sesuai apabila seseorang yang belum berkahwin memelihara anak angkat. Keadaan ini sudah pasti meninggalkan kesan dari segi psikologi ke atas ibu atau bapa angkat serta kepada anak angkat itu sendiri.

“Nasihat saya kepada golongan bujang yang telah mengambil anak angkat, layanilah anak-anak ini dengan baik dan berikan kasih sayang yang secukupnya dan jika ditakdirkan suatu hari nanti mereka akan hidup berkeluarga serta memiliki zuriat sendiri, janganlah dibeza-bezakan kasih sayang antara anak sendiri dan anak angkat tersebut.

“Kepada mereka yang baru berhajat hendak mengambil anak angkat pula, jika niat anda ikhlas dan anda benar-benar bersedia, tidak ada salahnya anda memelihara anak angkat asalkan melalui saluran yang betul.”