PADANG BESAR 5 Dis. - Bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin kecewa dengan tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang terlalu cepat mengkategorikan bekas penyanyi rock, Akhil Hayy tidak layak menjadi penceramah dengan alasan tidak memiliki latar belakang agama Islam secukupnya.

Katanya, tindakan sedemikian tidak wajar dibuat tanpa menyelidik secara mendalam terlebih dahulu mengenai pengetahuan agama seseorang pendakwah.

Beliau juga pelik dengan sikap JAIS sekarang yang begitu menjurus kepada tauliah bagi setiap pendakwah yang menyebarkan pengetahuan Islam di negeri tersebut.

"Nampaknya, JAIS sekarang membuat penilaian terhadap seseorang yang menyebarkan pengetahuan Islam di Selangor hanya bersandarkan kelulusan akademik agama seseorang itu sahaja. Ia seolah-olah apabila individu itu mahu bercakap soal agama secara umum, ia mesti memiliki kelulusan agama.

''Saya bersetuju jika seseorang yang mahu mengajar tentang soal yang cukup mendalam mengenai Islam seperti tafsir dan fiqah, ia perlu kepada tauliah. Tetapi jika melibatkan pengajian secara umum seperti sebelum konsert mengingatkan anak-anak muda Islam agar bersembahyang, ia tidak perlu kepada tauliah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan ceramah sempena Program Motivasi Keluarga Serasi 2009 Radio Televisyen Malaysia (RTM) Perlis sempena Hari Keluarga RTM 2009 di Tasoh Lake Resort & Retreat Resort di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Pengarah JAIS, Datuk Mohamed Khusrin Munawi yang menganggap penceramah dan personaliti TV, Akhil Hayy tidak mempunyai latar belakang yang mencukupi bagi memberi ceramah agama selain mengharapkan populariti sebagai artis semata-mata.

Mohd. Asri turut meminta JAIS menjelaskan adakah seseorang Islam itu perlu mendapatkan tauliah mereka terlebih dahulu apabila diminta mengajar mengucap bagi individu yang sedang nazak di Selangor.

Sementara itu, ditanya mengenai rancangannya, beliau berkata, kalau diizinkan, dia bercadang mengembangkan aktiviti dakwahnya secara lebih meluas ke Selangor terutama ke pusat-pusat hiburan yang dikunjungi khususnya golongan muda Melayu.

Kata beliau, pusat-pusat hiburan di Selangor dipilih kerana selama ini pendakwah hanya menyampaikan ceramah pada majlis-majlis rasmi dan tempat ibadat Islam sahaja.

Terdahulu, dalam ceramahnya, beliau mengingatkan ibu bapa supaya tidak membiarkan anak terlibat dengan tabiat songsang seperti lelaki cenderung berperwatakan wanita dan sebaliknya.

"Saya risau sekarang. Ada remaja lelaki yang sengaja menukar perwatakan untuk menjadi perempuan dan sebaliknya. Allah sudah ciptakan yang baik, janganlah diubah kerana terpengaruh dengan fesyen semasa.

"Allah sudah ciptakan wanita dengan lemah lembut sebagai pelengkap sifat keibuan. Kalau diciptakan wanita bersifat lelaki, mungkin seseorang isteri itu akan mengajak suaminya bertumbuk apabila berselisih faham," katanya secara berjenaka.