Laluan Jerangau-Jabur dianggap kawasan maut


JALAN JERANGAU JABUR - Bagi tiga pengguna jalan raya di jalan Jerangau-Jabur, Air Putih berpendapat, jalan itu menyimpan seribu satu cerita kerana sudah lebih 20 tahun menggunakan laluan berkenaan.

Walaupun jalan terbabit dianggap jalan ‘maut’ oleh sesetengah pihak berikutan kerap berlaku kemalangan jalan raya, namun ketiga-tiga mereka tidak pernah mengalaminya kerana yakin faktor kecuaian manusia menjadi penyebab utama kejadian berkenaan.

Pengguna, Razali Nor, 55, dari Felda Cherul, Air Putih, berkata, dia tidak menafikan faktor jalan rosak menjadi penyumbang kemalangan, namun jika langkah berwaspada diamalkan sudah pasti kemalangan tidak akan berlaku.

“Saya tidak menafikan, terdapat lubang, sama ada bersaiz besar atau kecil di jalan itu, lampu kelip-kelip juga kadangkala tidak kelihatan.

“Bayangkan jika hari hujan, sudah pasti pemandu tidak nampak semua lubang di jalan raya,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, hasil perbualannya dengan rakan, mereka berpendapat Jabatan Kerja Raya (JKR) sudah memainkan peranan dengan sebaik baik namun kehadiran lori besar tidak dapat dielakkan.

“Jika JKR menurap jalan terbabit, sudah pasti masalah jalan berlubang dapat diselesaikan, namun jalan itu akan pecah kembali jika kerap dilalui kenderaan bersaiz besar, dalam konteks ini, bagaimana mahu mengawalnya,” katanya.

Razali berkata, jalan Jerangau-Jabur wujud pada 1976 dan ketika itu jalan berkenaan hanya tanah merah dan kadar kemalangan tidak setinggi seperti berlaku pada masa kini.

“Walaupun jalan itu agak teruk namun kemalangan jarang berlaku, setelah beberapa tahun, baru jalan itu diturap sepenuhnya, kini jalannya bagaikan lebuh raya bagi pemandu yang hendak ke Kuala Lumpur,” katanya.

Razali berkata, kadar kemalangan boleh dikurangkan jika pemandu mengamalkan cara pemanduan berhemah dan mematuhi papan tanda diletakkan.

“Perkara yang berlaku mengecewakan saya, pemandu suka memandu laju di jalan itu kerana laluannya yang tidak sibuk, walhal banyak lubang dan selekoh tajam jika tidak berhati-hati,” katanya.