Remaja diserang sawan lemas

KUALA TERENGGANU: “Dia tidak menunjukkan sebarang tanda kemungkinan diserang sawan, malah ceria seperti biasa menyebabkan kami tidak menyangka sesuatu yang buruk akan berlaku kepadanya,” kata Ismail Ibrahim, 49, bapa remaja yang menjadi mangsa banjir ke-6 sejak gelombang banjir pertama awal bulan lalu.


Anaknya, Norshahirah Ismail, 14, ditemui lemas selepas tersembam ke dalam air sedalam kira-kira satu meter akibat serangan sawan yang dialami sejak berusia 5 tahun, di Kampung Banggol Nyior, Tepoh, kira-kira jam 9 pagi semalam.

“Sebenarnya, kami sekeluarga baru pulang dari pusat pemindahan Aidiladha lalu selepas gelombang banjir kedua dan hujan lebat beberapa hari lalu menyebabkan kawasan rumah kami sekali lagi dinaiki air.

“Memang doktor menasihatkan kami sekeluarga supaya mengawasi arwah terutama jika melalui kawasan berlopak atau digenangi air. Kami sentiasa berwaspada terhadap perkara itu, namun semuanya sudah berlaku dan saya menganggap kes ini sebagai satu ketentuan,” katanya ketika ditemui di bilik mayat Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), di sini, semalam.

Menurut Ismail, Norshahirah ditemui tersembam dalam air oleh adiknya di perkarangan rumah dan terus menjerit memanggilnya. Sebaik dia dan seorang saudara menghampiri mangsa didapati mulut mangsa mula berbuih dan nadinya sudah terhenti.

Dia segera menghubungi polis untuk mendapatkan bantuan dan sepasukan anggota polis terpaksa meredah air separas pinggang untuk masuk ke kawasan rumah dan menghantar mangsa ke hospital tetapi Norshahirah disahkan sudah meninggal dunia sebaik tiba di HSNZ.

Ismail berkata, Norshahirah seorang yang ceria dan pemalu, malah dia terpaksa memberhentikan persekolahan anaknya ketika dia di tingkatan satu kerana mangsa malu dengan penyakit yang dihadapinya.

Nenek mangsa, Esah Abdullah, 60, berkata biasanya keluarga cucunya itu tidur di rumahnya, namun semalam mereka sekeluarga balik ke rumah sendiri sedangkan pakaian mereka masih ada di rumahnya.

“Rumah saya dan rumah mangsa bersebelahan. Pada mula kami semua menyangka mangsa hanya pengsan kerana dia biasanya berkeadaan seperti itu selepas serangan sawan,” katanya.

Tragedi yang menimpa keluarga Ismail adalah kematian kelima akibat banjir dilaporkan di negeri ini dengan kes pertama Tuan Nor Farah Amira Tuan Harun, 9, yang lemas selepas terjatuh dalam pasir di tepi Sungai Terengganu di Kampung Getang, Telemong, Hulu Terengganu, 7 November lalu.

Mangsa kedua ialah pelajar berusia 15 tahun dari Kuala Besut, Mohd Syahmi Mohd Yusof, yang lemas pada 24 November dan mangsa ketiga, Ahmad Yassir Shazuki, 7, yang meninggal akibat terjatuh dari sampan di kampung Sena Rendang, Marang pada malam hari yang sama.

Sehari selepas itu, Muhammad Aifa Afif Mohd Yusof, 13, dari Marang, ditemui lemas ketika mandi bersama rakannya dan diikuti tragedi pada Rabu lalu apabila Muhammad Afiq Tarmizi Mohd Radzi, 14, lemas ketika menyelam untuk melihat pukat di kawasan ladang sawit Felda Kerteh 5 berhampiran Sungai Jelia, kira-kira jam 4.30 petang.