1,000 pelajar YT disaman gagal bayar pinjaman


KUALA TERENGGANU – Kira-kira 1,000 pelajar yang pernah membuat pinjaman pendidikan dengan Yayasan Terengganu (YT) dikenakan tindakan saman akibat gagal membayar balik pinjaman masing-masing.

Pengarah YT, Mohd Kamaru Al-Amin Ismail berkata, kesemua mereka dikenal pasti daripada 6,000 pelajar yang tidak membuat bayaran balik mengikut perjanjian pinjaman ditetapkan sebelum ini.

”Daripada 40,000 pelajar, terdapat 6,000 yang tidak mengikut perjanjian bayaran balik dan kita telah mengambil tindakan dengan menghantar surat amaran dan sebagainya.

“Bagaimanapun, hanya 1,000 orang masih lagi gagal membuat bayaran selepas tindakan tersebut diambil dan kita terpaksa menghantar surat peguam untuk tindakan lanjut,” katanya ketika ditemui selepas Majlis Penganugerahan Pingat Emas dan Hadiah Kecemerlangan Pelajar YT Kali ke-30 di sini, semalam.

Turut hadir Menteri Besar, Datuk Ahmad Said, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pe-ngajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman, Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Khazan Che Mat dan Timbalan Pengarah Pelajaran Terengganu, Razali Daud.

Pada majlis tersebut Ahmad turut menyampaikan Anugerah Cemerlang kepada 600 pelajar Terengganu cemerlang daripada pelbagai peringkat bermula Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) sehingga Ijazah Sarjana Muda.

Pelajar Kejuruteraan Kimia di Universiti Teknlogi Petronas, Marhaina Ismail, 18, turut diumumkan penerima Anugerah Pingat Emas Yayasan Terengganu 2009 atas kecemerlangannya dalam akademik dan kokurikulum.

Marhaina menerima tunai RM5,000, sebuah komputer riba, sehelai kot, pingat emas dan sijil penghargaan, manakala seramai 63 pelajar yang berjaya dengan Ijazah Sarjana Muda Kepujian Kelas Pertama turut menerima hadiah tunai RM5,000 (graduan 2009) dan RM3,000 (graduan 2008).

Mengulas lanjut, beliau berkata, YT akan turut menambah peruntukan sebanyak RM20 juta khusus sebagai bantuan persediaan untuk pelajar cemerlang di negeri ini pada tahun depan melibatkan kira-kira 26,000 pelajar.

Kesemua mereka yang berjaya menonjolkan prestasi cemerlang akan mendapat manfaat tersebut mengikut kategori iaitu pelajar UPSR menerima RM120, Penilaian Menengah Rendah (PMR-RM160), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM-RM200), Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM-RM240) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM- RM240).