Tubuh terbakar ditimpa pencawang

Oleh Riadz Radzi

am@hmetro.com.my

GUAR CHEMPEDAK: “Saya terdengar letupan kuat dan menyangka kemalangan jalan raya. Bagaimanapun, apabila keluar dari kedai, saya terkejut melihat seorang remaja perempuan meraung kesakitan dengan sebahagian tubuhnya terbakar,” kata Keoh Lee Lee, 52, saksi kejadian letupan pencawang alat ubah voltan tinggi milik Tenaga Nasional Berhad (TNB) di pekan ini, petang semalam.

SAKIT...Izzatun dirawat di HSB, Alor Star.
SAKIT...Izzatun dirawat di HSB, Alor Star.
sebelum - selepas
MELETUP...pencawag alat ubah TNB yang meletup dan mencederakan dua mangsa, semalam.MELETUP...pencawag alat ubah TNB yang meletup dan mencederakan dua mangsa, semalam.TERBAKAR...ibu tiri Izzatun Nabila, Nurul Faezah Mohamad menunjukkan baju yang dipakai mangsa.

MELETUP...pencawag alat ubah TNB yang meletup dan mencederakan dua mangsa, semalam.

Kejadian itu turut memusnahkan sebuah Perodua Myvi serta merosakkan sebuah Mazda Astina selain sebuah motosikal yang diletak berhampiran pencawang berkenaan.


Keoh yang juga pemilik sekolah memandu berada hanya 10 meter dari pencawang itu berkata, ketika kejadian dia sedang membuat kerja dalam pejabatnya.


“Sebaik melihat remaja itu meraung kesakitan, beberapa kakitangan saya membantu memadamkan api pada badannya. Mereka kemudian membantu menanggalkan pakaiannya dan menyelimutinya dengan kain dan dibawa ke belakang pejabat,” katanya.


Izzatun kemudian dibawa orang ramai ke Hospital Yan sebelum dipindahkan ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) Alor Star dan ditempatkan di Unit Rawatan Kebakaran.


Difahamkan, Izzatun yang juga pelajar tingkatan lima Sekolah Menengah Kebangsaan Batu 17, Guar Chempedak, ketika kejadian baru saja meletakkan motosikal dinaiki bersama rakannya itu di depan sekolah memandu berkenaan sebelum pencawang alat ubah terbabit tiba-tiba meletup dan terbakar.


Mangsa dikatakan mahu ke sekolah memandu itu untuk menduduki ujian berkomputer bagi mengambil lesen memandu.


Pemilik Mazda Astina, Hooi Teh Kheok, 45, berkata kejadian berlaku betul-betul di depan kedai membaiki alat pendingin hawa miliknya.


“Ini bukan kejadian pertama kerana sejak saya membuka kedai ini sembilan tahun lalu, pernah terjadi beberapa letupan kecil pada pencawang alat ubah itu,” katanya.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Yan, Deputi Superintendan Ismail Abu, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

Jurutera Keselamatan TNB Kedah, Zamri Che Ani ketika dihubungi berkata, pihak TNB masih menyiasat kejadian itu dan akan memberikan kenyataan hari ini.