Diskaun 30% dilanjut sebulan lagi

KUALA LUMPUR: Berikutan sambutan menggalakkan yang diterima, Majlis Amanah Rakyat (Mara) bersetuju melanjutkan program pemberian insentif atau diskaun sebanyak 30 peratus terhadap pinjaman yang dibayar sehingga 31 Januari ini.


Pemberian insentif itu yang dimulakan 1 September tahun lalu dan sepatutnya tamat 31 Disember lalu, kini dilanjutkan bagi tempoh sebulan lagi bagi membolehkan lebih ramai peminjam membayar semula pinjaman mereka termasuk peminjam pembiayaan perniagaan.
Pengerusinya, Datuk Seri Idris Jusoh, berkata sebanyak RM10.6 juta pinjaman dikutip semula dalam tempoh empat bulan pelaksanaan pemberian insentif itu, menyaksikan jumlahnya meningkat 10 peratus berbanding kutipan tahun sebelumnya.


“Kebanyakan dana diterima daripada pinjaman perniagaan. Saya yakin dengan adanya lanjutan insentif, orang ramai akan lebih berminat membayar semula pinjaman mereka dengan segera.


“Kita juga akan memberi insentif 20 peratus kepada peminjam yang sedang diambil tindakan undang-undang oleh Mara mahupun mahkamah, penguatkuasaan gadaian atau menerusi penerima dan pengurus oleh Mara sebelum penghakiman direkodkan.
“Peminjam wajar memanfaatkan peluang ini kerana Mara tidak berhasrat melanjutkan lagi insentif ini bagi tempoh akan datang,” katanya pada sidang media ibu pejabat Mara di sini, semalam.