Gembira bertukar jadi tragedi

TUMPAT 30 Jan – Kegembiraan sekumpulan kanak-kanak bermain di Pantai Sri Tujuh di sini, semalam bertukar tragedi apabila salah seorang daripada mereka mati lemas.

Abdul Muiz Mokhtar, tujuh, murid Tahun Satu Sekolah Kebangsaan Tumpat 1 sempat dibawa naik ke darat oleh pengunjung yang berada di kawasan pantai itu selepas terkapai-kapai di laut pada kira-kira pukul 2.40 petang.

“Selepas ditarik naik ke darat, Muiz terus dibawa ke Hospital Tumpat namun dia telah disahkan meninggal dunia,” kata ibu kanak-kanak itu, Miss Khoriah Deraman, 43, kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut Khoriah, dia tidak menyangka anaknya itu sanggup mengayuh basikal kira-kira dua kilometer dari rumahnya di Tanjung Kuala ke Pantai Sri Tujuh semata-mata untuk mandi laut bersama enam lagi rakannya.

“Biasanya anak saya tidak pernah bermain jauh dari kawasan rumah, namun hari ini dia tidak pulang ke rumah setelah keluar sejak pukul 10 pagi,” katanya.

Khoriah berkata, beliau hanya mengetahui kejadian yang menimpa anaknya setelah dimaklumkan melalui telefon oleh kenalannya.

“Muiz, anak yang periang dan aktif tetapi beberapa hari kebelakangan ini dia agak pendiam malah semalam arwah meminta saya beli kipas dan televisyen baru dan saya tunaikannya walau pun semalam dia tertidur sebelum kipas baru siap dipasang,” katanya kepada Bernama.

Sementara itu di Kuala Kubu Bharu, Selangor, seorang pelajar Politeknik Shah Alam ditemui mati lemas ketika mandi bersama 10 rakannya di Hutan Lipur Sungai Sendat, Ulu Yam hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 1.20 petang itu, Muhammad Affizan Talib, 20, dikatakan lemas ketika mandi di air terjun tingkat dua di taman rekreasi itu.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Supritendan Norel Azmi Yahya Affandi berkata, mangsa dan rakan-rakannya dipercayai mandi di kawasan larangan yang telah diletak tanda amaran oleh pihak berkuasa.

“Ketika kejadian, rakan-rakannya berusaha untuk menyelamatkan mangsa namun gagal kerana terdapat pusaran air yang sangat kuat menarik mangsa.

“Mereka kemudian segera menghubungi polis sebelum operasi mencari dan menyelamat dilancarkan,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata, mayat pelajar itu ditemui pukul 2.20 petang ini dan dibawa ke Hospital Kuala Kubu Bharu.

“Bapa mangsa telah menuntut jenazah sebelum dibawa ke Alor Gajah, Melaka untuk dikebumikan,” katanya.