Konon negara bebas, tapi haramkan burqa

Oleh Zulkiflee Bakar


WANITA Islam di Perancis kini dianggap menyalahi undang-undang jika memakai burqa ketika berada di tempat-tempat awam.


PERANCIS yang terkenal sebagai sebuah negara pejuang hak asasi manusia dan kebebasan beragama kini berhadapan dengan kritikan dunia Islam apabila mengambil langkah untuk mengenakan sekatan ke atas wanita Islam yang memakai purdah.

Mengikut undang-undang baru itu, wanita Islam tidak dibenarkan menutup muka mereka apabila berhadapan di tempat-tempat awam. Langkah Perancis itu atas apa alasan pun dilihat sebahagian daripada kebimbangan di kalangan negara-negara Eropah kini berikutan peningkatan umat Islam di benua tersebut sama ada mereka ini terdiri daripada penduduk asal negara itu atau imigran.

Hakikatnya, perasaan tegangan di kalangan penduduk di Eropah mengenai kehadiran Islam sudah wujud tetapi ia semakin ketara apabila lambang-lambang umat Islam semakin terserlah di benua itu termasuklah penambahan jumlah masjid.

Seorang Ahli Parlimen Perancis, Andre Gerin yang baru sahaja menamatkan sesi selama enam bulan peringkat suruhanjaya Parlimen Perancis bagi menangani kontroversi pemakaian burqa (pakaian tradisional wanita Afghanistan yang menutup seluruh tubuh termasuk muka) berkata, beliau tidak mempunyai apa-apa agenda menentang kehadiran lebih lima juta umat Islam di negara itu.

Tetapi katanya pemakaian burqa boleh mewujudkan tafsiran mengenai kewujudan gerakan Islam bawah tanah yang boleh mengugat cara kehidupan rakyat Perancis.

purdah

Beliau berkata, walaupun jumlah mereka yang memakai purdah adalah terhad dan tidak mencapai ribuan orang berbanding jumlah penduduk Perancis seramai 64 juta, namun di belakang mengikut tafsiran Gerin terdapat 'guru' yang berusaha yang berusaha untuk melaksanakan undang-undang Islam dalam masyarakat Perancis.

Sebagai contoh kata Gerin, ada doktor di Hospital Ibu dan Kanak-kanak di Lyon memberitahunya bahawa mereka diancam beberapa kali oleh lelaki Islam yang menolak isteri atau anak mereka yang mengandung dirawat oleh doktor lelaki, malah untuk kes-kes kelahiran kecemasan pun berlaku perkara yang sama, biarpun ketika itu tiada doktor wanita.

Gerin berkata, wakil daripada beberapa negara Eropah termasuklah Kanada berminat untuk mendengar pandangan daripada beberapa peguam wanita terkemuka, pemimpin Islam dan pakar sosiologi.

''Selepas semua keterangan didengar, suruhanjaya peringkat Parlimen ini akan mengemukakan pandangan kepada Parlimen Perancis, pada peringkat awal kita mungkin akan mengeluarkan resolusi bagi menentang pakaian yang menutup muka dan kemudiannya disusuli dengan peraturan atau undang-undang melarang pemakaiannya di tempat-tempat awam," kata Gerin.

Sebagai tambahan kepada pengharaman itu, Gerin berkata, suruhanjaya Parlimen yang dipengerusikannya juga akan mencadangkan kepada kerajaan supaya mewujudkan satu garis panduan kepada doktor, guru dan datuk bandar yang terpaksa berhadapan dengan apa yang dipanggil 'ancaman dan keganasan' daripada orang Islam.

Apa yang menarik, langkah kerajaan Perancis untuk mengharamkan pemakaian burqa itu turut mendapat sokongan daripada tokoh terkemuka Islam, Yusuf Qaradawi yang menegaskan, mereka berhak berbuat demikian.

Selain itu beberapa peguam wanita Islam terkemuka di Perancis juga menyokong tindakan berkenaan kerana menganggap pemakaian burqa hanyalah sesuatu yang menjatuhkan maruha kaum wanita dan melambangkan sikap penindasan oleh lelaki Islam.

Bagaimanapun pandangan itu ditentang oleh beberapa wanita Islam yang memakai burqa. Mereka menegaskan, langkah berbuat demikian adalah atas kesedaran sendiri dan bukannya atas desakan atau tekanan mana-mana pihak.

Perdebatan mengenai larang memakai burqa atau purdah ini turut menyeret Majlis Agama Islam Perancis untuk campur tangan. Ini kerana majlis itu tidak mahu sebarang tindakan yang dilakukan boleh mengwujudkan hubungan tegang antara penduduk Islam dengan bukan Islam.

Justeru Pengerusinya, Mohammed Mousasaoui mengisytiharkan bahawa Islam tidak pernah meminta wanitanya memakai burqa atau purdah, namuan Mohammed tidak mahu mengkritik wanita yang berbuat demikian dan melahirkan kebimbangan larangan yang bakal dikuatkuasakan adalah satu stigma seperti mana berlaku kepada isu pemakaian tudung di khalayak ramai pada tahun 2004.

Apa pun keadaannya, tindakan Perancis sudah pastilah akan menimbulkan kontroversi di kalangan kelompok-kelompok Islam terutamanya daripada puak fanatik. Kelompok ini mungkin akan melakukan tindakan yang bertujuan membantah keputusan kerajaan Perancis itu.

Bagaimanapun tidak dapat dinafikan dari satu segi, kerajaan Perancis berhak berbuat demikian apatah lagi memakai burqa atau purdah bukanlah sesuatu yang wajib di dalam Islam. Wanita Islam hanya diwajibkan menutup kepala dan tubuh mereka tetapi harus membiarkan wajah dan tapak tangan dibuka. Ini ditegaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran.

Oleh itu adalah sesuatu yang malang jika ada sesetengah umat Islam ingin membantah sesuatu yang dalam Islam sendiripun tidak mewajibkannya.