7 pelawat HSNZ panik terperangkap dalam lif



KUALA TERENGGANU – Seramai 27 orang termasuk seorang penghidap asma melalui saat mencemaskan apabila terperangkap kira-kira satu jam dalam lif di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), di sini, semalam.

Bagaimanapun, tiada sebarang kemalangan jiwa dilaporkan berlaku dalam kejadian tanpa diduga itu, sementara warga emas yang mengidap asma berjaya dikeluarkan dengan selamat walaupun terpaksa diberi alat bantuan pernafasan.

Dalam kejadian kira-kira jam 6 petang semalam, lif dinaiki kesemua pelawat terbabit tidak berfungsi dan tiba-tiba terhenti ketika tiba di tingkat tiga.

Tinjauan Sinar Harian mendapati, orang ramai yang berada di luar ketika itu cuba membantu sedaya upaya dengan mencungkil pintu lif menggunakan kayu bagi mengeluarkan mangsa terperangkap sebelum anggota jabatan bomba dan penyelamat tiba.

Mangsa, Fatihah Ibrahim, 14, ketika ditemui mengakui, mengalami pengalaman pertama mendebarkan dalam hidupnya.

“Keadaan lif ketika mula-mula naik seperti tiada masalah, bagaimanapun berlaku di sebaliknya ketika sampai di tingkat tiga apabila lif tiba-tiba tidak bergerak,” katanya sambil menangis mengenangkan kejadian itu.

Fatihah turut terperangkap bersama adik dan ayahnya yang ingin ke tingkat tujuh untuk melawat kakaknya.

Selain itu, mangsa terakhir yang berjaya keluar, Shamsuddin Abdullah, 52, berkata, dia cuba bertenang ketika berhadapan dengan suasana berkenaan.

Walaupun mengakui keadaan agak panik di dalam lif, dia cuba bertindak positif bagi memastikan keadaan terkawal.

“Saya memberi ruang kepada orang muda dan tua. Mereka yang ada buku, saya minta tolong kipas bagi memberi ruang udara. Dalam keadaan :sedemikian, saya cuba tenangkan orang lain dan tidak memikirkan sebarang masalah,” katanya.