656 pelajar berentap tempat wakil negeri


KUALA TERENGGANU - Seramai 656 pelajar sekolah menengah dan rendah di asrama anak yatim seluruh negeri ini berentap dalam 12 acara sukan bagi merebut tempat mewakili negeri ke temasya Sukan Anak-anak Yatim Kebangsaan pada 14 hingga 18 Mac depan di sini.

Daripada jumlah itu, seramai 350 pelajar terdiri daripada anak-anak yatim Perkaya Marang, 126 pelajar anak-anak yatim Perkaya Besut dan 180 anak yatim Darul Falah.

Pengerusi Sukan Anak-anak Yatim Negeri Terengganu, Ahmad Suhaimi Abu Bakar berkata, bagi kesemua acara, peserta yang dilihat menonjol dan berjaya meraih tempat pertama dalam acara sukan yang disertai, peserta berkenaan akan disenaraikan sebagai peserta yang akan mewakili negeri peringkat kebangsaan.

“Setelah peserta itu bersaing di peringkat negeri yang sedang berlangsung ini dan berjaya menduduki tempat terbaik dalam sukan disertai, mereka akan dipilih ke peringkat seterusnya.

“Bagi acara berpasukan pula, pasukan yang johan peringkat negeri akan dipilih dan pasukan johan juga dibenarkan untuk memilih pemain daripada pasukan lain yang lebih menyerlah untuk diserap masuk ke pasukan mereka bagi menghadapi kejohanan peringkat kebangsaan,” katanya ketika ditemui pemberita semalam.

Bagi acara tarik tali dan bola sepak pantai yang berlangsung di pantai Primula Beach Hotel di sini semalam, peserta yang terpilih pada kejohanan kebangsaan telah dikenal pasti.

Antaranya, acara bola sepak pantai rendah dan me�nengah, pasukan asrama anak yatim Darul Falah telah dipilih apabila kedua-dua pasukan itu dinobatkan juara pada kejohanan Prasukria 2010.

Manakala bagi acara tarik tali pantai pula, pasukan Perkaya Marang telah menyapu bersih kesemua kategori yang dipertandingkan iaitu kategori lelaki rendah dan menengah serta kategori wanita rendah dan menengah untuk menempah tempat ke peringkat kebangsaan.

Penyelaras Kokurikulum Perkaya Marang, Muhamad Awang berkata, ini adalah kali kedua pasukannya terpilih mewakili negeri ke peringkat kebangsaan dan berharap penyertaan kali ini mampu memberi keputusan yang membanggakan.

“Jika tahun lalu pasukan kami hanya sekadar menduduki tempat kesembilan, hasrat pasukan kami pada tahun ini pula adalah menang dan mencipta kejayaan lebih baik.

“Bagi mencapai sasaran itu, persedian yang cukup akan dilakukan, namun jika sukar untuk menang, sekurang-kurangnya kami layak menduduki tempat ketiga,” katanya.

Seramai 100 peserta bagi acara tarik tali pantai dan bola sepak pantai telah mendapat sumbangan makanan dan kegunaan gelanggang daripada pihak Primula Beach Hotel, Batu Burok di sini.