Emas kaki lima

Oleh FATIMI NADIAH ZAINUDEEN

Kenapa Pasir Mas dianggap bandar paling mewah dan selamat di Kelantan?





SEORANG pengusaha sedang membuat gelang daripada manik kristal mengikut tempahan pelanggannya.



PASAR Besar Pasir Mas yang sudah usang ini pernah terbakar beberapa kali.


AKTIVITI jual beli emas agak unik di Pasir Mas, Kelantan. Ini kerana ia lebih banyak dilakukan di kaki lima kedai berbanding di dalam kedai emas sendiri.

Che Som Ahmad, 47, misalnya sekadar meletakkan sebuah meja di depan sebuah farmasi dan meletakkan papan tanda – ‘Di sini ada membeli emas, berlian dan surat pajak gadai’.

“Adik, nak jual emas?,” tanyanya dalam dialek Kelantan. Dan pada kebanyakan masa pertanyaannya itu mendapat reaksi positif daripada wanita yang lalu lalang. Mereka tanpa segan silu datang dan bertanyakan harga emas semasa.

Sebaik mereka menunjukkan barang kemas, Che Som yang lebih mesra disapa Kak Som mengeluarkan pula alat penimbang mudah alih miliknya dari dalam laci meja.


RUMAH agam pengusaha dodol dan serunding, Hajah Wan Sabariah yang cukup menarik perhatian.



AYAM percik ini habis dijual pada pukul 4 petang setiap hari.



PEMANDANGAN di kilang menghasilkan serunding Wan Sabariah di Pasir Mas, Kelantan.



ETAK - makanan ringan yang menjadi kegemaran penduduk setempat yang dapat ditemui di Pasar Munduk.


“Pasir Mas masih selamat berbanding Kuala Lumpur. Tetapi kami sentiasa berjaga-jaga juga,” kata Che Som yang sebelum ini sekadar menggunakan kerusi tanpa meja untuk berurus niaga.

Bukan peniaga emas sahaja yang menjadi tarikan di pekan ini. Melewati pasar besar tua Pasir Mas dan Pasar Munduk yang mengapit rel kereta api, cubalah hidangan yang jarang dapat ditemui di tempat lain seperti etak dan cucur sira.

Harga makanan segar atau keringnya lebih murah. Di pasar terbuka itu juga terdapat sebuah gerai yang turut membuat demonstrasi menghasilkan gelang kristal dalam pelbagai corak dan rekaan.

Alang-alang di sini, jangan terlepas melihat sebuah bangunan dua tingkat berwarna hijau bersulam warna emas dan mendapat sentuhan seni bina berunsur Siam.

Itulah kediaman Hajah Wan Sabariah dan Haji Ismail yang memang cukup terkenal di Kelantan sebagai pengusaha serunding dan dodol.


CHE SOM sebelum ini hanya berurus niaga dengan sebuah kerusi dan menimbang emas yang akan dibeli di lantai kaki lima secara terbuka.


Biarpun agak sukar untuk bertemu dengan pemiliknya, pengurus tempat yang turut beroperasi sebagai kilang itu tidak pula menghalang orang ramai untuk melihat sendiri cara dodol dan serunding dihasilkan di kilang mereka.