Rindu 3 dekad terubat

Oleh Safuri Kamarudin

am@hmetro.com.my

BALING: “Walaupun pernah dimaklumkan dia sudah meninggal dunia, tetapi hati kecil saya yakin mengatakan dia masih hidup,” kata Khairi Abdullah, 50, selepas ditemukan semula dengan abang kandungnya, Salleh, 67, yang terpisah sejak 30 tahun lalu di Kampung Keda Keledang, dekat sini, semalam.

Khairi berkata, mereka berasal dari Sungai Manik, Teluk Intan, Perak, terpisah apabila abang sulungnya itu keluar merantau ketika berusia belasan tahun sehinggalah berkahwin dan menetap di sini.


“Kami mempunyai 10 adik beradik dan hanya Salleh yang terpisah, manakala kami adik beradik yang lain semuanya menetap di Kuala Lumpur dan Selangor serta sering bertemu ketika musim cuti sekolah dan Aidilfitri,” katanya yang kini menetap di Rawang, Selangor.


Ibu mereka, Kamintan Samad, sudah meninggal dunia lebih 30 tahun lalu, manakala bapa mereka, Abdullah Amran meninggal dunia 10 tahun selepas itu.


Khairi yang juga anak keenam, berkata sejak terpisah dengan Salleh, nalurinya sering berkata dia akan berjumpa semula dengan abang sulungnya itu.


Katanya, dia tahu abangnya itu tinggal di daerah ini, tetapi tidak tahu di mana hendak mencarinya sehinggalah dia berjumpa dengan Setiausaha Umno Bahagian Baling, Muhammad Sani Mahmud, empat bulan lalu.


“Saya pernah menghantar surat kepada Salleh, tetapi tidak ada jawapan. Namun, dengan pertolongan Muhammad Sani, kami berjaya ditemukan semula,” katanya.


Ketika ditemukan semalam, suasana pilu menyelubungi kedua beradik itu yang berpelukan menandakan kasih sayang dan hubungan darah daging tidak akan terlerai selagi hayat masih ada.


“Saya tidak pernah berputus asa untuk mencarinya dan yakin dia masih hidup kerana setiap malam asyik teringatkannya dan terbayang wajahnya sehinggalah impian itu menjadi kenyataan.


“Kasih sayang kami tidak pernah berubah walaupun terpisah lama kerana silaturahim antara kami tidak pernah putus,” katanya. Sementara itu, Salleh yang bekerja kampung berkata, akibat kesempitan hidup hasratnya untuk mencari adik-adiknya terbantut walaupun sering merindui mereka.


“Saya amat bersyukur kerana dapat bertemu semula dengan seorang adik saya walaupun saya tidak dimaklumkan mengenai kedatangannya. Siapa sangka adik yang selama ini terpisah akhirnya muncul di depan mata dan memeluk saya,” katanya.

Malah, Salleh juga bersyukur kerana semua adik-adiknya masih hidup dan merancang untuk menemui mereka di Kuala Lumpur dalam tempoh terdekat ini selain mengadakan kenduri kesyukuran.


Salleh berkata, sejak berusia belasan tahun dia merantau dan melakukan pelbagai pekerjaan termasuk menanam sawit dan bekerja kampung dengan pendapatan tidak seberapa untuk menampung kehidupan.


Katanya, dia tidak boleh ke mana-mana lagi kerana menjaga isterinya, Sofiah Junus, 56, yang terlantar akibat penyakit saraf.


Hasil perkongsian hidup dengan isterinya, mereka dikurniakan empat anak iaitu Mohd Aminuddin, 27, Nurul Saimah,24, Zuriah, 20 dan Rashidah,17.