Sekolah pondok tertua terbakar

Oleh KHAIRI MOHAMAD


KEADAAN tiga blok Sekolah Pondok Lubuk Tapah yang terbakar di Pasir Mas, Kelantan semalam.


PASIR MAS - "Masa itu saya baru masuk tidur, tiba-tiba saya dengar bunyi kecoh di luar rumah.
"Saya keluar dan nampak api sudah mula membakar bangunan sekolah pondok."

Demikian kata seorang saksi Hanipa Zakaria, 59, mengenai tiga blok Sekolah Pondok Lubuk Tapah di sini yang terbakar pada pukul 1.45 pagi semalam.


KANAK-KANAK tahfiz melihat kitab-kitab dan al-Quran yang dapat diselamatkan selepas Pondok Lubuk Tapah terbakar.


Rumah banglo Hanipa turut terbakar 70 peratus akibat dijilat api yang bermula di sekolah itu.

Cerita Hanipa, bangunan sekolah itu terletak bersebelahan dengan rumahnya.


GAMBAR salah sebuah blok Sekolah Pondok Lubuk Tapah sebelum musnah terbakar semalam.


"Saya belum lelap kerana baru masuk ke bilik selepas anak tiba dari Terengganu pukul 1.30 pagi," kata Hanipa di sini semalam.

Melihat api semakin marak, Hanipa mengalihkan dua buah kereta miliknya sebelum mengejutkan empat orang anaknya yang sedang tidur.

"Nasib baik banyak benda dapat diselamatkan namun akibat kejadian itu juga, saya mengalami kerugian dianggarkan lebih RM100,000," katanya.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Pasir Mas, Adnan Said berkata, pihaknya menerima panggilan pada pukul 1.55 pagi dan tiba di tempat kejadian lima minit kemudian bersama empat jentera dan 19 anggota bomba.