Hobi pelik bawa padah

AMPANG: Hobi pelik seorang lelaki yang menjadikan senjata api tiruan pelbagai jenis sebagai koleksi membawa padah apabila dia diberkas di rumahnya di Kampung Pasir, Hulu Klang, di sini, semalam.


Penahanan itu dilakukan sepasukan anggota Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPPD) Ampang Jaya selepas menerima maklumat awam.


Difahamkan, lelaki terbabit yang berusia 32 tahun turut menjual senjata api yang dimilikinya itu kepada rakan baiknya pada harga antara RM2,000 hingga RM4,000 sepucuk.


Ketua Polis Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abdul Jalil Hassan, berkata penahanan itu dilakukan kira-kira jam 12.05 malam ketika lelaki terbabit sedang berehat di rumahnya.


“Dalam serbuan itu, polis merampas 12 rifel pelbagai jenis antaranya Styer, HK5, MP4, CBQ, Shotgun selain tiga pucuk pistol termasuk dua kotak peluru.

“Berdasarkan siasatan awal, polis percaya senjata api itu diseludup dari negara jiran iaitu Thailand dan Singapura,” katanya ketika ditemui di Balai Polis Pandan Indah, semalam.


Menurutnya, senjata api berkenaan sememangnya sama dengan senjata api sebenar.


“Ia sama dari segi bentuk dan berat namun peluru yang digunakan adalah berbeza.


“Peluru digunakan adalah peluru getah tetapi ia mampu mendatangkan kecederaan selain berkemungkinan digunakan untuk tujuan jenayah,” katanya.


Abdul Jalil berkata, lelaki terbabit bukan saja menjadikan senjata api berkenaan sebagai koleksi sebaliknya turut menjualkan barangan berbahaya itu kepada teman baiknya.


“Senjata api itu dijual antara RM2,000 hingga RM4,000 sepucuk manakala pelurunya pula dijual RM10 bagi setiap paket,” katanya.


Katanya, polis kini sedang mengesan semula senjata api yang sudah dijual kepada rakan baiknya itu dan lelaki terbabit akan direman selama empat hari bermula hari ini (semalam) bagi membantu siasatan.

“Kes ini akan disiasat di bawah Seksyen 8 Akta Senjata Api 1960,” katanya.


Sehubungan itu, polis menasihatkan orang ramai tidak menyimpan senjata api kerana ia adalah salah di sisi undang-undang.


Sementara itu dalam kes berasingan, Abdul Jalil berkata polis berjaya menahan tujuh lelaki dalam lapan serbuan di premis perjudian sekitar Ampang, kelmarin.


Difahamkan, dalam serbuan kira-kira jam 11 malam itu, kebanyakan premis yang diperiksa adalah kedai perjudian yang pernah diserbu sebelum ini.


“Sepanjang tahun ini saja, seramai 21 individu berusia 20-an hingga 40-an ditahan dalam 21 serbuan di beberapa premis,” katanya.