Mahu Buang Sial, Wanita Rugi RM250,000


CHONG menunjukkan gambar isi kandungan bungkusan yang diberi oleh tiga wanita selepas memperdaya Yoke Chan semalam.

KUALA LUMPUR: Seorang suri rumah kerugian hampir RM250,000 apabila ditipu oleh tiga orang wanita yang mendakwa boleh membantu membuang sial yang kononnya melekat pada diri suri rumah itu.

Pengerusi Biro Aduan dan Perkhidmatan Awam MCA, Datuk Michael Chong berkata, kejadian berlaku apabila mangsa seorang wanita tempatan berusia 61 tahun dari Cheras didatangi tiga wania dipercayai warganegara China di Pasar Taman Cheras Isnin lalu.

"Pada mulanya dua daripada wanita itu berpura-pura bertanyakan tempat bagi mereka menemui seorang bomoh untuk membuang sial mereka, namun mangsa tidak tahu lokasi bomoh itu.

"Tiba-tiba datang seorang lagi wanita yang mendakwa sebagai perantara dengan bomoh itu dan turut mendakwa bahawa mangsa juga terkena sial seperti dua wanita itu dan perlu menjalani rawatan membuangnya atau akan mati dalam masa tiga hari lagi," kata Chong ketika ditemui pemberita di pejabatnya di sini hari ini.

Katanya, mangsa yang juga ibu kepada empat orang anak membuat laporan bahawa wanita ketiga itu kemudian menjanjikan rawatan untuk mangsa dengan syarat ditukar dengan barangan peribadi mangsa seperti wang tunai dan barangan kemas.

Mangsa yang termakan dengan kata-kata wanita tersebut kemudiannya mengeluarkan sebanyak RM186,565 dari bank dan turut pulang ke rumahnya mengambil barangan kemas seperti cincin dan rantai yang kesemuanya bernilai RM70,000.

Chong berkata, mangsa kemudian membawa wang tunai dan barangan kemas yang kesemuanya bernilai hampir RM250,000 untuk diberikan kepada wanita berkenaan di sebuah tokong di Cheras untuk upacara membuang sial.

"Namun ketika di tokong itu, wanita berkenaan memberitahu mangsa bahawa bomoh yang akan membuang sial tidak dapat menemui mangsa, namun bomoh itu sempat menjampi barangan yang dimasukkan ke dalam beg plastik yang perlu digunakan oleh mangsa untuk membuang sialnya.

"Wanita tersebut mengambil wang dan barang kemas mangsa sebelum memberitahu mangsa supaya tidak membuka beg plastik tersebut sehingga keesokan harinya," kata Chong.

Beliau berkata, apabila mangsa membuka beg tersebut kemudiannya, dia mendapati hanya terdapat tiga biji buah limau, sebuku roti, sebotol air mineral dan satu plastik garam di dalamnya.

Beliau berkata, menyedari dirinya telah ditipu, mangsa kemudiannya membuat laporan polis dan aduan di pejabat MCA.

Chong berkata, sejak 2004, terdapat 14 kes seumpama itu dilaporkan yang membabitkan kerugian hampir RM1 juta. - BERNAMA