Usahawan muda baju-T

Oleh JULIA ISMAIL


AMIERUL merancang untuk membuka kedai pakaian dalam tempoh lima tahun.


MEMILIH untuk berniaga bagi menambah pendapatan adalah satu tindakan bijak. Keberanian dan keazaman menjadi tonggak utama bagi mereka yang ingin bergelar usahawan.

Bagi Amierul Azraie Mustadza, 23, yang masih menuntut dalam bidang ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal di Universiti Tenaga Petronas (UTP), berkat kegigihan dan kesabarannya dia kini boleh berbangga apabila perniagaan yang diusahakan semakin berkembang.

Bermula secara kecil-kecilan dengan modal RM2,000 bersama dua rakan, mereka mencetak 100 helai baju pertama dan menjualnya dalam kalangan rakan-rakan di kampus.

"Pada mulanya memang menghadapi masalah. Misalnya untuk menjual 100 helai baju yang telah dicetak.

"Maklumlah kami masih belajar dan pasaran hanya terhad di kampus sahaja. Sebab itu ia mengambil masa yang agak lama untuk dihabiskan. Rakan-rakan saya semuanya berputus asa. Bagaimanapun, kami dapat balik modal yang dikeluarkan," ceritanya ketika ditemui baru-baru ini.

Tidak putus asa

Amierul bagaimanapun tidak putus asa. Dia yakin bahawa perniagaan tersebut mampu memberi pendapatan dan dikembangkan.

Antara masalah awal yang terpaksa dilalui ialah kekurangan corak untuk dicetak. Ini kerana untuk mendapatkan hasil yang menarik perlu ada seorang yang pakar dalam menggunakan perisian grafik komputer dan kreatif.

Berbekalkan dua corak, Amierul mendapat bantuan kewangan daripada bapanya untuk membuat cetakan kedua.

Dia bukan sahaja menjual baju-T menggunakan jenama Art Syndrome kepada rakan-rakan terdekat, Amierul juga menggunakan laman sembang sosial untuk mengembangkan perniagaannya dan mencari pembeli.

"Saya menggunakan Internet untuk memasarkan produk, selain membuka gerai pada acara-acara tertentu misalnya pesta konvokesyen.

"Pada pesta konvo tahun lepas, saya berjaya menjual 300 helai baju-T. Sejak itu saya bertambah yakin untuk meluaskan perniagaan," katanya.

Kini dia sudah mempunyai 21 corak baju dan cuba menambahnya dari semasa ke semasa. Dia juga mempunyai tiga orang pereka grafik.

Harga baju-T dijual pada harga antara RM26 hingga RM36 sehelai bergantung kepada kualiti kain dan corak. Setiap cetakan corak dan motif pada baju-T keluarannya menyampaikan mesej-mesej tertentu seperti isu alam sekitar, bahasa dan banyak lagi.

Pengedar


HIMPUNAN baju-T dengan cetakan bermesej.


Bagi mengembangkan perniagaannya, Amierul kini mencari pengedar yang berminat.

Secara purata, dia mencetak 100 helai baju -T sebulan. Amierul juga menyasarkan untuk membuka sebuah kedai pakaian dan aksesori dalam tempoh lima tahun akan datang.

"Walaupun saya mengambil jurusan kejuruteraan tidak salah rasanya kalau ingin menceburi bidang peniagaan. Saya tidak kisah jika ditakdirkan perniagaan ini menjadi punca utama rezeki dan bukannya sebagai jurutera.

"Saya juga mendapat sokongan daripada keluarga. Mereka tahu inilah yang saya ingin lakukan. Jadi saya perlu lakukannya dengan baik," katanya sambil memberi nasihat kepada mereka yang ingin menceburi bidang perniagaan, mereka harus berani dan tidak takut kegagalan.