Alahai Gadis Melayu!

Oleh Serimah Mohd Sallehuddin


Peserta Gadis Melayu.

Program ubah format ikut selera penonton
APA sudah jadi kepada program realiti Gadis Melayu musim kedua? Program terbitan TV9 yang baru memulakan musim barunya pada 6 Ogos yang lalu seperti lari daripada objektif asalnya mencari sekumpulan gadis yang penuh dengan ciri kemelayuan.

Pada sidang media mengumumkan kemunculan semula program itu, wakil TV9 memberitahu memang wujud perubahan pada program Gadis Melayu kali ini yang berkonsepkan kontemporari dan moden. Seperti yang dijanjikan TV9, apabila program itu memulakan siarannya satu fasa perubahan besar berlaku kepada program berkenaan. Paling ketara, penampilan 12 peserta serta dua hosnya iaitu Sharifah Shawati dan Juliana Evans langsung tidak melambangkan ciri-ciri kemelayuan.

Jika pada musim terdahulu, pesertanya kelihatan ayu berbaju kurung tetapi kali ini terutamanya pada episod yang ketiga, tiada lagi baju kurung atau kebaya tersarung pada tubuh pesertanya sebaliknya baju di paras lutut serta seluar ketat menjadi pilihan.

Kenapakah TV9 mahu memodenkan sebuah program unik? Sepatutnya mereka berbangga kerana belum pernah ada mana-mana stesen televisyen mewujudkan program sebegitu. Apabila Gadis Melayu dikontemporarikan, ia sekali gus meletakkan program ini sama dengan program stesen televisyen lain yang mencungkil bakat wanita muda dalam bidang pengacaraan.

Eksekutif Kanan Penjenamaan dan Pengurusan TV9, Zulkarnain Mokhtar, bagaimanapun menjelaskan biarpun musim ini lebih kontemporari tetapi mereka masih lagi mengekalkan ajaran mengenai adat resam serta budaya masyarakat Melayu.

Katanya, konsep program itu diubah bukan atas kehendak stesen sebaliknya mereka mengambil saranan penonton setia Gadis Melayu yang kononnya tidak percaya wanita Melayu bersifat lemah lembut masih wujud pada zaman ini.

“Apabila kami memperkenalkan konsep Gadis Melayu, antara maklum balas yang banyak kita terima ialah peserta program ini terlampau baik. Penonton tidak percaya pada zaman sekarang masih wujud gadis yang baik seperti peserta musim pertama. Daripada maklum balas yang kami terima itulah kami merombak konsepnya kali ini.

“Menerusi kajian, kami mencapai kata putus mencari peserta Melayu yang berperwatakan biasa. Kami juga membuka penyertaan kepada semua tidak kira sama ada peserta itu bertudung atau tidak bagi mewujudkan dasar kesaksamaan. Kita cuba membidas semula apa yang dikatakan penonton pada musim terdahulu,” katanya.

Sementara itu penerbit program itu, Shukri Ibrahim pula berkata, walaupun penampilan peserta kali ini lebih moden, namun peserta masih lagi perlu melalui pelbagai tugasan berkaitan adat serta budaya masyarakat Melayu.

“Kita masih tidak lari daripada adat dan budaya masyarakat Melayu. Pendidikan ke arah itu masih lagi kita terapkan, contohnya seperti belajar memasak masakan Melayu tradisional. Perkara itu masih lagi ada dalam musim ini cuma imej peserta saja yang sedikit berbeza musim ini,” katanya.

Pada episod ketiga yang lalu, peserta berasal dari Ipoh, Perak, Raja Nur Juliana Raja Mohd Zamani atau Julia, 23, menjadi peserta pertama yang disingkirkan daripada program itu apabila gagal menambat hati penonton dan juri yang masing-masing menyumbang sebanyak 50 peratus markah.

Ketika ditemui, graduan Taylor’s University College, Australia, berkata dia akur dengan konsep program realiti yang membabitkan penyingkiran tetapi tidak menyangka menjadi peserta pertama yang disingkirkan.

“Saya memang tahu konsep penyingkiran dalam program realiti tetapi tak sangka akan terkeluar sebegini awal. Apabila nama saya diumumkan berada di tangga paling bawah, saya memang amat terkejut. Saya berasakan sudah menjalankan tanggungjawab sebagai ketua kumpulan dengan baik dan tidak mungkin akan disingkirkan.

“Ketika peratusan markah awal diumumkan, saya sangkakan kedudukan saya akan terselamat tetapi tak sangka pula apabila keputusan kedua diumumkan markah saya yang paling rendah. Saya rasa sedih sangat kerana baru tiga minggu mengenali rakan baru, tiba-tiba saya terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada mereka.

“Memandangkan saya belajar dalam bidang komunikasi masa, saya berharap pembabitan dalam program Gadis Melayu akan memberi peluang kepada saya untuk menceburi mana-mana cabang dalam bidang penyiaran sesuai dengan kursus yang saya ambil,” katanya.