Pensyarah cemar Ramadan

Oleh Rudy Syareme Sheriffudin

am@hmetro.com.my

BUTTERWORTH: Memalukan apabila pasangan pensyarah sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) sanggup mencemarkan kemuliaan Ramadan apabila dicekup berkhalwat dalam sebuah hotel di Prai, awal pagi kelmarin.

Lebih mengaibkan, ini kes kedua mereka ditahan pegawai penguat kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) selepas dicekup kerana berkelakuan kurang sopan di tempat awam beberapa bulan lalu dan kes masih dalam siasatan.

Pensyarah wanita terbabit yang masih dalam edah ditahan kerana disyaki berkhalwat bersama rakan sejawatnya yang bertugas di sebuah IPTS di Kedah.

Ibarat guru kencing berdiri, murid kencing berlari, dua siswa IPTS turut dicekup kerana kesalahan sama di sebuah hotel lain di sini, awal pagi kelmarin.

Keempat-empat mereka antara sembilan pasangan kekasih ditahan dalam empat serbuan berasingan dalam operasi cegah maksiat sempena Ramadan di daerah Seberang Perai Tengah (SPT).
Operasi bermula dari jam 11 malam Jumaat hingga 5 pagi Sabtu itu tertumpu dua kesalahan iaitu berkhalwat dan berkelakuan kurang sopan di tempat awam sekitar bandar ini, Prai, Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Bagan Ajam, Pantai Bersih dan Pantai Robina.

Operasi membabitkan 15 pegawai penguat kuasa JHEAIPP diketuai Ketua Unit Operasinya, Khairul Azman Azizan.

Khairul Azman berkata, kedua-dua pensyarah terbabit ditahan jam 2.15 pagi di sebuah hotel di Taman Inderawasih, Prai selepas pihaknya memeriksa sebuah bilik di tingkat tiga.

Katanya, pada mulanya pintu bilik diketuk beberapa kali tetapi tidak mendapat kerjasama sehingga pegawai penguat kuasa memberi amaran dan 10 minit kemudian ia dibuka seorang lelaki berusia 34 tahun berpakaian lengkap tetapi keadaan tali pinggang seluarnya terbuka.

Katanya, selepas memperkenalkan diri dan memasuki bilik hotel itu, didapati seorang wanita berusia 35 tahun berada di tepi meja solek berpakaian kebaya labuh.

“Pada awalnya lelaki itu mendakwa dia bersama isterinya tapi apabila diminta dokumen pernikahan, mereka gagal membuktikan dan selepas disoal siasat dia mengaku sudah berkahwin manakala wanita beranak empat berkenaan pula baru bercerai dan masih dalam edah.

“Mereka mengaku pensyarah di sebuah IPTS di Kedah dan pemeriksaan mendapati kedua-duanya pernah ditahan atas kesalahan berkelakuan kurang sopan di tempat awam beberapa bulan lalu dan kes masih dalam siasatan,” katanya.

Khairul Azman berkata, ketika tangkapan kali kedua itu, lelaki itu sekali lagi cuba berbohong apabila memberi pelbagai alasan, namun siasatan lanjut akan dijalankan untuk mengenal pasti status mereka.

Sementara itu, katanya, dalam pemeriksaan sebelumnya pada jam 1.40 pagi di sebuah hotel di Jalan Chain Ferry, dua pelajar IPTS ditahan dalam sebuah bilik di tingkat tiga.

Ketika pintu diketuk, ia dibuka seorang lelaki berseluar pendek tanpa baju.

Katanya, seorang wanita kemudian dilihat cuba melarikan diri ke dalam bilik air dengan hanya bercoli dan berseluar dalam selepas pegawai penguat kuasa memperkenalkan diri.

“Hasil pemeriksaan lanjut mendapati lelaki itu berusia 21 tahun, manakala wanita 19 tahun dan kedua-dua mereka mengaku penuntut sebuah IPTS dan hasil pemeriksaan lanjut turut menemui satu helai singlet dan seluar dalam lelaki di bawah katil,” katanya.

Turut ditahan, katanya, sepasang kekasih berusia 20-an di hotel sama.

Khairul Azman berkata, semua pasangan terbabit dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Prai Tengah, Bukit Mertajam untuk dibuat laporan tangkapan sebelum dibebaskan dengan jaminan JHEAIPP.

“Siasatan lanjut dijalankan mengikut Seksyen 27 (a) (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Pulau Pinang 1996 atas kesalahan berkhalwat dan sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya.

Sementara itu, dalam pemeriksaan berasingan, enam pasangan kekasih ditahan kerana berkelakuan kurang sopan di tempat awam di R&R Bagan Ajam, Pantai Robina dan Pantai Bersih.

Khairul Azman berkata, dalam pemeriksaan itu, seorang lelaki sanggup meninggalkan kekasihnya di tepi laut untuk melarikan diri daripada ditahan pegawai penguat kuasa agama dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah malam.

Beliau berkata, pada mulanya pihaknya terserempak sepasang kekasih dan cuba menghampiri mereka tetapi lelaki terbabit terus bangun dan melarikan diri meninggalkan teman wanitanya.

Katanya, wanita berusia 30-an itu mengaku teman lelakinya sudah berkahwin serta mempunyai anak.

Bagaimanapun, lelaki itu kemudian ditahan.

Siasatan ke atas semua pasangan itu dijalankan mengikut Seksyen 29 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Pulau Pinang 1996 dan sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM1,000 atau enam bulan penjara atau kedua-duanya sekali.