Pasangan kekasih dihukum sebat



SHAH ALAM -
Pasangan kekasih yang mengaku salah cuba melakukan persetubuhan luar nikah di dalam kereta Mei lalu menjadi individu pertama dihukum sebat oleh Mahkamah Tinggi Syariah di sini mengikut Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995.

Tertuduh lelaki yang berusia 29 tahun dan pasangannya, 24, masing-masing bekerja di syarikat swasta dijatuhkan hukuman denda RM5,000 atau penjara 12 bulan dan sebatan enam kali.

Hukuman itu dijatuhkan selepas mereka mengaku salah atas tuduhan cuba melakukan persetubuhan luar nikah bersama pasangan bukan muhrim pada jam 7.15 malam, 16 Mei lalu di dalam kereta Proton Iswara di tempat letak kereta Kompleks PKNS, di sini.

Fakta kes menyatakan, ketika ditemui kedua tertuduh hanya berpakaian dalam.

Bagi kesalahan itu, pendakwaan dilakukan mengikut Seksyen 26 Enakmen Jenayah Syariah Selangor nombor 9, 1995 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM5,000, penjara tidak lebih tiga tahun, sebatan enam kali atau dua daripadanya.

Bagaimanapun, Hakim Syarie Mohammad khalid Shaee @ Shaii membenarkan permohonan mereka untuk menangguhkan hukuman sebatan sehingga tamat proses rayuan dan memerintahkan rayuan difailkan dalam masa 14 hari bermula semalam.

Permohonan itu dimaklumkan peguam syarie Shahida Elias yang mewakili kedua tertuduh yang telah membayar denda pada 16 September iaitu pada hari hukuman dijatuhkan.

“Tertuduh lelaki mohon penggantungan terhadap hukuman sebat berdasarkan Seksyen 141 enakmen yang sama. Permohonan telah dimasukkan dan afidavit juga diikrarkan hari ini (semalam). Begitu juga dengan pasangannya yang juga telah membayar denda,” katanya.

Pegawai Pendakwa Syarie dari Jabatan Agama Islam Selangor Shafezan Rusli tidak membantah permohonan itu.

“Sekiranya permohonan dibenarkan, kami memohon kedua tertuduh dijamin oleh dua penjamin, iaitu seorang penjamin merupakan kakitangan kerajaan gred A dan seorang penjamin ialah ahli keluarga,” katanya.

Mohammad Khalid membenarkan permohonan itu dan memerintahkan tertuduh mengemukakan dua penjamin, termasuk seorang kakitangan kerajaan gred A.

Beliau juga menasihatkan tertuduh untuk segera berkahwin yang mana berdasarkan rayuan tertuduh sebelum ini, mereka menyatakan akan bertunang selepas raya dan akan berkahwin pada 20 Februari 2010.

Mohammad Khalid juga menerangkan kepada kedua tertuduh bahawa mereka perlu dimasukkan ke penjara bagi membolehkan hukuman sebat dijalankan meskipun hukuman itu tidak dijatuhkan, sekiranya rayuan ditolak.

Ini sejajar dengan Seksyen 125(4) enakmen sama yang menyatakan: dalam hal pesalah itu dihukum sebat sahaja, maka dia hendaklah diperlakukan seolah-olah dihukum dengan hukuman pemenjaraan sehingga hukuman itu dilaksanakan.