Islam dipandang serong

Oleh Zulkiflee Bakar




PADA 11 September lalu, dunia mengingati serangan ke atas Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York. Walaupun ia sekadar memperingati mereka yang terkorban dalam serangan berkenaan, namun di Britain ia berlaku sebaliknya.

Kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai Liga Pertahanan Inggeris telah mengatur tunjuk perasaan bagi menggugat kehidupan Islam di negara itu.

Akibatnya, hampir tercetus pertempuran antara puak Islam dan anti Islam di Harrow, London. Pertelingkahan berkenaan berlanjutan di beberapa buah bandar lain termasuk di Luton.

Ternyata sekali kumpulan anti Islam berkenaan cuba mencetuskan perasaan membenci umat Islam dan keadaan itu menimbulkan kebimbangan kepada pemerintah Britain. Seorang menteri menegaskan tindakan kumpulan itu boleh mengulangi sejarah pergaduhan kaum yang berlaku pada tahun 1930-an.

Dalam satu wawancara, Menteri Komuniti Britain, John Denham secara langsung menuduh penunjuk perasaan anti Islam sengaja mencetuskan masalah.

''Taktik melakukan provokasi demi mencetuskan kekerasan dan kemusnahan yang lebih besar sudah lama dirancang oleh kumpulan berkenaan, mereka adalah kelompok ultra kanan dan ekstremis. Imbas kembali apa yang berlaku pada tahun 1930-an, apakah kita inginkan berulangnya peristiwa Cable Street?" katanya.

Denham berkata demikian bagi merujuk konfrontasi yang berlaku pada tahun 1936 apabila seorang pemimpin puak Inggeris, Oswarld Mosley mengatur satu perbarisan sehingga melepasi kawasan penduduk Yahudi di East End, London.

Para pengikut pro-Nazi yang dipimpin Oswald bertemu dengan kumpulan pendemo Yahudi dan komunis di Cable Street. Akibatnya berlakulah pertempuran antara kedua-dua kumpulan. Bagaimanapun dalam kejadian terbaru di Britain, Liga Pertahanan Inggeris menafikan mereka bersifat fasis, sebaliknya menegaskan mereka hanya menentang kelompok militan Islam. Namun andaian itu tidak dapat diterima oleh penduduk Islam, bagi mereka tindakan liga berkenaan adalah satu perbuatan yang sengaja dilakukan bagi mencemarkan nama baik agama Islam.

Mungkin benar beberapa keganasan ke atas negara barat dilakukan oleh sesetengah Islam tetapi mereka adalah daripada kumpulan militan, justeru adalah tidak wajar jika liga tersebut cuba melakukan protes seolah-olah mengkategorikan semua orang Islam bersikap ganas.

Berikutan kebiadapan Liga Pertahanan Inggeris itu, maka penduduk Islam terutama golongan pemuda turun ke jalanan untuk bertempur dengan kumpulan itu.

Tindakan tersebut diambil kesempatan oleh liga berkenaan untuk menuding jari menuduh bahawa kekecohan yang berlaku disebabkan provokasi kumpulan Islam.

Misi

Jurucakap Dewan Muslim Britain, Inayat Bunglawala berkata, kenyataan Liga Pertahanan Inggeris bahawa mereka hanya menentang militan Islam hanyalah satu helah bagi menyembunyikan misi anti Islam.

Inayat berkata, Dewan Muslim telah melihat sejumlah insiden anti Islam yang berulang, termasuklah serangan bom api di beberapa buah masjid beberapa bulan lalu.

''Semua ini adalah perkembangan yang cukup membimbangkan kita,'' katanya.

Beberapa media Britain berusaha untuk menjejaki kewujudan sebenar liga berkenaan sehingga ke Luton - kota yang mempunyai pelbagai penduduk etnik di utara London.

Pada Mac lalu, di kota tersebut pernah berlaku demonstrasi menentang tentera Britain. Sekelompok umat Islam melakukan aksi menyambut kepulangan tentera berkenaan dengan menuduh mereka sebagai 'pembunuh kanak-kanak'.

Ketegangan semakin memuncak pada Mei lalu, apabila kumpula yang menamakan diri merekaUnited People of Luton berarak sehingga ke kawasan perniagaan masyarakat Asia selatan.

Mereka menyerang kawasan itu dan merosakkan beberapa buah kereta.

Pada bulan Ogos, Liga Pertahanan Inggeris muncul dan cuba melakukan demonstrasi besar-besaran. Dalam tunjuk perasaan itu mereka bertempur dengan kumpulan anti fasis dan pada bulan ini mereka melancarkan protes kedua di Birmingham. Akibatnya, lebih 200 orang yang kebanyakan berketurunan Asia bergaduh dan melempar objek kepada polis anti rusuhan. Dalam kejadian itu polis menahan 90 orang.

Pada 11 September pula, kumpulan yang mengaku Islamofobia, Stop Islamification of Europe, melakukan protes di sebuah masjid di barat laut London. Bagaimanapun tindakan mereka tidak berterusan kerana mereka ternyata bimbang berikutan kehadiran sejumlah penduduk Islam yang datang bagi mempertahankan masjid itu. Kemelut yang berlaku dijangka berterusan memandang puak anti Islam berjanji akan terus melancarkan protes di London, Luton, Manchester dan Leeds dalam tempoh beberapa minggu akan datang.

Apa yang berlaku sudah jelas membuktikan bahawa perasaan anti Islam masih menebal di kalangan sesetengah penduduk di barat. Mereka masih mengaitkan Islam dengan keganasan. Serangan demi serangan serta keganasan yang berterusan di Afghanistan, Iraq dan beberapa buah negara yang dicetuskan oleh puak militan Islam ternyata meletakkan umat Islam di negara-negara barat berada dalam keadaan bahaya.

Walaupun puak anti Islam mengetahui bahawa sebahagian besar umat Islam amat menentang keganasan, namun mereka tidak peduli. Apa yang mereka inginkan ialah melunaskan misi mereka supaya perasaan anti Islam terus merebak.

Mereka ingin melihat umat Islam sentiasa dilihat sebagai kelompok militan.