'Penyelamat' HIV, Aids

Oleh Mohd Azis Ngah

azis@bharian.com.my


Ustaz Amin (empat dari kiri) bersama wakil Mais, kakitangan dan penghuni pusat perlindungan.

Ustaz muda ambil inisiatif tubuhkan pusat khas untuk penghidap penyakit maut ini di Petaling Jaya

HAMPIR 10 tahun Muhamad Abdullah Al-Amin, 30, terbabit dalam aktiviti keagamaan, memberi ceramah, motivasi, merantau ke segenap dunia menyebarkan agama Allah.

Namun, anak muda yang digelar Ustaz Amin ini belum pernah mengalami masalah terkedu, atau kaku lidahnya kerana terlalu berat untuk berkata-kata menyampaikan sedikit ucapan ringkas seperti dialami baru-baru ini.

Hatinya sedih bercampur baur apabila diminta memberikan kata-kata semangat kepada sekumpulan penghidap penyakit HIV dan Aids. Bukan memandang hina, tetapi ini kerana pesakit beragama Islam itu ditempatkan di sebuah gereja di Rawang, Selangor.

Digagahi juga untuk berucap, cuma dua minit dirasakan umpama 20 jam, terlalu lama dan berat hati.

"Apa yang boleh saya katakan. Jika saya bagi nasihat Allah masih sayangkan kamu, Islam itu bersaudara, saling tolong menolong...adakah itu tepat dan kena pada masanya?. Siapa yang sebenarnya menolong mereka.

"Apa yang saya dan rakan Muslim lain lakukan hingga sanggup membiarkan saudara seagama yang tenat ditempatkan di gereja. Bukankah itu umpama menepuk air ke dulang, terpercik ke muka sendiri.

"Memang mereka bersalah kerana terjerumus ke lembah hina akibat kesilapan hidup hingga ditimpa musibah penyakit, tetapi adakah kita cuma mampu melihat dan mencerca mereka. Walau apapun yang mereka lakukan, apa yang penting ialah bagaimana hidup mereka berakhir.

"Jika mereka berakhir di jalan yang direda, misalnya sedang membaca al-Quran, bersembahyang, mengikuti kelas agama, itu sebenarnya lebih baik daripada mereka mati di lorong hitam tanpa sempat bertaubat," katanya.

Sejak peristiwa menyentuh hati di Rawang pada awal tahun lalu, beliau nekad melakukan sesuatu untuk menolong pesakit itu beragama Islam dengan menempatkan mereka di tempat khas untuk orang lelaki dewasa.

Ini kerana di Selangor dan Kuala Lumpur, belum ada mana-mana tempat yang diletakkan di bawah jagaan badan bukan kerajaan (NGO) yang khas untuk menjaga pesakit HIV dan Aids lelaki dewasa berbanding di beberapa negeri lain, sedangkan pesakit paling ramai berada di Lembah Klang.

Atas kesedaran ini, beliau mengambil inisiatif menubuhkan sebuah pusat khas untuk pesakit HIV dan Aids bagi lelaki dewasa beragama Islam bertempat di Petaling Jaya. Dengan sokong kuat rakan dan beberapa pihak lain, niatnya menjadi kenyataan sejak Mei lalu.

Menggunakan platform Yayasan Al Ijabah yang digunakan untuk menguruskan anak yatim, Ustaz Amin turut menerima sokongan padu Majlis Agama Islam Selangor (Mais).

Kini bertempat di sebuah rumah dua tingkat, di situlah beliau menempatkan sembilan pesakit dengan bantuan dua ustaz yang ditugaskan menjaga mereka. Pelbagai program disusun, bermula dengan pengisian jiwa membabitkan solat berjemaah, bacaan al-Quran, tazkirah serta urusan pengendalian diri.

Peliknya, ditanya dari mana datang sumber kewangan untuk menguruskan pusat berkenaan, jawabnya ringkas tetapi penuh makna: "Allah sentiasa menolong umatnya yang berusaha, apatah lagi membantu saudara seagama yang sedang menderita.

"Konsep kasih sayang dalam Islam perlu diterjemahkan melalui amalan dan praktikal, bukan sekadar menunggu dan berdoa," katanya.

Katanya, memang benar, kadar sewa premis itu saja sudah mencecah RM3,500 sebulan, belum termasuk kos makan, bil elektrik serta pengurusan lain.

Rezekinya memang murah ketika wartawan Berita Minggu meninjau pusat berkenaan, secara kebetulan, sebuah lori tiba di situ membawa muatan katil terpakai yang disedekahkan oleh Pusat Perubatan Selangor (MSC).

"Kami sangat mengalukan jika ada mana-mana sukarelawan yang sedia membantu. Jika ada yang ingin membantu dalam bentuk lain, itupun dihargai," katanya yang memerlukan dana kewangan kukuh untuk menguruskan pusat berkenaan.

Ketika ini, semua peserta di pusat penjagaan berusia antara 20-an hingga awal 40-an, dikategorikan sebagai 'positive living' iaitu pesakit yang boleh menguruskan diri kerana mereka ini disahkan menghidap HIV dan belum mencapai tahap sakit Aids.

Selepas ini, pusat itu akan menerima pesakit Aids yang kebanyakannya perlu diuruskan semuanya termasuk mandi, makan, memberi ubat dan urusan membawa ke hospital. Atas sebab itulah beliau memerlukan ramai sukarelawan.

Menyingkap kisah menyayat hati, beliau pernah ditanya satu keluarga mengenai dosa tindakan mereka menghantar saudara mereka yang menghidap Aids ke gereja disebabkan tidak mempunyai hala tuju dan tiada pilihan.

Hingga sekarang beliau tidak mampu menjawab soalan itu tetapi ia menguatkan lagi azamnya membantu pesakit Aids beragama Islam.

Profil: Muhamad Abdullah Al-Amin.
Pendidikan:

  • Pendidikan awal di Johor.
  • Ke Pakistan untuk program tahfiz ketika berusia 15 tahun.
  • Menuntut di Maahad Muhammadi Kelantan.
  • Belajar di UM cawangan Nilam Puri, Kelantan (sering berulang alik ke Pondok Lubuk Tapah Pasir Mas).
  • Menuntut di Maahad Ihsaniah Penang.
  • Universiti Al-Azhar di dalam Kuliyyah Syariah di Kaherah untuk tahun akhir.
  • Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) - Diploma Administration of Islamic Judiciary (DAIJ)
  • Kursus Sarjana di UM
  • Sarjana kedua di UIAM dalam bidang LLM (AIOL).

    Pengalaman:
  • Bermula 2003 - merantau ke negara Arab - bertemu dengan ulama di Yaman, Syria, Jordan, Lubnan, Turki, Maghribi, Sepanyol, Mesir, Iran, Uzbekistan.
  • Menyertai operasi kemanusiaan di Indonesia:
    1) Tsunami di Aceh
    2) Tsunami Pangandaran Jawa Barat,
    3) Gempa bumi di Bengkulu.
  • Menyertai operasi gempa bumi di Pakistan.
  • Mengasas rumah anak yatim di Subang Jaya.
  • Menyertai Yayasan al-Ijabah dalam program amal.