Punca Wanita Sering Diperlekehkan



Situasi A

“Ish, lambatnya kereta di depan ni. Macam siput. Mesti perempuan yang memandu kereta ni.”

Situasi B

“Pastikan tiada kerja yang tertangguh hari ini. Saya tak mahu diganggu lagi hari ini dengan perkara-perkara remeh. Seharusnya anda boleh selesaikan masalah-masalah kecil sendiri,” arah cik Ani kepada anak buahnya. “Baik bos. Ini mesti datang bulan ni. Tak pasal-pasal mengamuk pula” ujar Azli sambil menggumam sendirian meluahkan rasa tidak puas hatinya.


Kedua-dua situasi di atas merupakan dua situasi berbeza, namun ia cukup menunjukkan bahawa wanita itu sering diperlekehkan tidak kira dalam apa jua situasi. Di rumah, di jalan raya, di pejabat dan di mana-mana sahaja, wanita sering dijadikan sasaran. Mungkin mereka menganggap ia sebagai gurauan kasar yang hanya diluahkan akibat rasa tidak puas hati.

Tidak pula untuk memburuk atau merendahkan martabat seorang wanita, namun tanpa disedari tindakan itu sebenarnya memperlekehlekehkan golongan wanita. Seharusnya, wanita itu diangkat martabat-nya. Malah, di sisi Islam sendiri, golongan wanita itu mempunyai darjat yang tinggi di sisi Allah. Tetapi, sanjungan yang sepatutnya diberi terhadap wanita tidak diberi seperti yang sepatutnya, malah wanita sering dipandang rendah dan dibandingbandingkan kebolehannya dengan kaum lelaki.

Apakah benar kaum wanita tidak berkebolehan sehingga selayaknya diperlekehkan dalam setiap keadaan? Ikuti tinjauan pendapat mengapa kaum wanita sering dijadikan sasaran rasa tidak puas hati, marah dan sebagainya.

Sikap negatif sudah sebati - Aslinda Mohzain

“Sebenarnya, isu ini bagaikan sudah menjadi trend kepada sesiapa sahaja, tidak kira lelaki mahupun wanita. Namun, dari apa yang diperhatikan, kaum lelaki tidak kurang juga yang gemar memperlekehkan kaum wanita terutama di dalam aspek atau bidang yang sememangnya lelaki lebih mendominasinya.

“Contohnya, ketika berada di jalan raya. Sikap mereka yang seolaholah ‘raja’ di jalan raya, atau mungkin ‘lebih baik’ berbanding wanita ketika memandu membuatkan mereka berasa tertekan sekiranya pemandu di hadapan memandu terlalu lambat. Ringan sahaja mulut mereka menyalahkan kaum wanita, walhal bayang pemandunya sendiri masih belum kelihatan.

“Tidak semua wanita memandu begitu. Penat-penat mengutuk, tiba-tiba bukan pemandu wanita seperti yang disangka. Rupa-rupanya warga emas yang memandu begitu berhati-hati. Tetapi, di hatinya tetap tidak merasa bersalah kerana telah tersalah sangka dan berkata buruk terhadap wanita.

Bukan semua wanita lemah - Azimah Bt Abd Rahman

Azimah berkata telinganya memang ‘panas’ tatkala mendengar isu wanita di perlekehkan, biasanya kesalahan sering dituding kepada kaum hawa. Dalam konteks ini, bukan kesalahan sahaja malah ada kalanya sensitiviti wanita juga menjadi bahan ketawa. “Memang tak adillah kalau semua itu dituding pada kita. Walaupun wanita selalu dilabel sebagai golongan yang lemah tetapi tak bermakna perkara-perkara sebegitu boleh berlaku sewenang-wenangnya.

Hakikatnya, bukan semua wanita lemah dan tak mampu untuk bekerja atau lakukan apa sahaja kerana di zaman yang serba moden ini ada antara kaum hawa ini mampu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan orang lelaki. Boleh dikatakan tiada perkara mustahil untuk direalisasikan kerana wanita sememangnya rajin dan teliti dalam membuat keputusan atau pekerjaan.

“Bagi membendung masalah ini dari berlarutan, media perlu memainkan peranan yang lebih supaya ia mampu dibanteras dengan segera. Hebahan maklumat mengenai kehebatan wanita serta peranannya dalam membantu kestabilan ekonomi negara perlu diperluas agar tidak berlaku salah faham di kalangan masyarakat.”


Jangan terlalu sensitif - Rosnah Md Alif

“Sebenarnya saya pun pernah ada penga laman berkaitan isu ini terutamanya masa memandu. Rasa macam hendak cili sahaja mulut orang yang cakap wanita bawa kereta lambat macam kura-kura sedangkan hakikatnya tak benar sama sekali. Lagipun tak baguslah kalau wanita sahaja yang dipersalahkan kerana lelaki juga manusia dan sebagai manusia kita memang tak lepas dari membuat kesilapan.

Wanita juga acap kali berhadapan dengan emosi yang tak menentu dan mungkin kerana itulah ada ketikanya sensitiviti wanita menjadi bahan gelak ketawa. Oleh yang demikian wanita sendiri perlu bijak ta ngani situasi dan kalau boleh cuba elakkan diri dari menjadi terlalu sensitif, ego dan sebagainya kerana dalam dunia yang serba moden ini, masyarakat terutamanya perlulah berfi kiran lebih terbuka sebelum menjatuhkan suatu kesalahan di bahu orang lain.

http://www.karangkraf.com/