Percaya setiap insan memang ada jodo



Setiap insan mengimpikan pasangan hidup yang bukan saja saling menyintai malah serasi dalam melayari bahtera rumah tangga. - Gambar hiasan


ROHANIZA Mat Isa, 36, seorang penerbit berita di sebuah stesen televisyen swasta sejujurnya tidak berniat untuk menjadi begitu selektif dalam memilih pasangan hidup.

"Saya masih solo sebab masih belum sampai jodoh bukan menolak jodoh," ujarnya ringkas ketika ditanya sebab masih menyendiri.

Seperti insan lain, Rohaniza percaya setiap manusia di muka bumi ini mempunyai jodoh mereka masing-masing dan disebabkan itu dia yakin jodohnya juga akan tiba, cuma belum tentu siapa dan akan berjumpa di mana.

"Memang saya pernah rasakan bertemu dengan pilihan yang tepat tetapi malangnya ada di antara mereka suami atau tunangan orang. Sebaiknya saya menjauhi dari perhubungan tersebut sebelum ia bertukar menjadi satu masalah lain pula," kata wanita kelahiran Kedah ini.

Berbicara tentang sejarah perhubungannya dengan lelaki, Rohaniza mengakui pernah berpacaran sebelum ini.

"Memang kami berpasangan untuk satu tempoh yang agak lama, namun ternyata tidak ada jodoh antara kami.

"Kami berpisah secara baik dan dia (bekas teman lelaki) kini sudah berkahwin dan mempunyai anak. Bohong kalau saya kata tidak berasa kecewa tapi itu bukan bermakna saya serik atau membenci lelaki sehingga tidak mahu berkahwin," jelas wanita berperwatakan ceria ini.

Ketika ditanya adakah beliau bersedia untuk bergelar isteri, Rohaniza berkata 'ya'.

Baginya pada usia sekarang tidak ada halangan untuk mendirikan rumah tangga kalau bertemu dengan lelaki yang sesuai.

"Namun bukan bermakna saya terdesak. Malah saya selesa dengan kehidupan sekarang punya kerjaya tetap dan sedikit harta buat bekalan hari tua cuma kalau ada teman mungkin ia satu bonus," katanya.

Persediaan dan perancangan amat penting

AZWANIS Yusof, 30, menyandang jawatan sebagai penganalisis kewangan untuk sebuah syarikat komputer antarabangsa membuatkan rutin hariannya banyak dihabiskan pada kerja.

"Saya memang belum mencari jodoh secara serius. Namun saya percaya pada Allah...jodoh dan takdir-Nya," katanya.

Wanita ceria ini tidak menafikan masih solo kerana karier yang disandang menuntut sebahagian besar waktunya.

"Setiap hari saya bekerja dari 5 pagi sampai 6 petang. Hujung minggu pula masa untuk bersama keluarga dan kawan-kawan perempuan yang lain. Memang tak berkesempatan untuk berpasangan dengan lelaki kerana waktu kerja yang padat," jelasnya.

Wanita yang selesa disapa Anis mengakui ada kalanya hati berasa amat risau kerana masih tidak berkahwin.

"Sampai bila hendak solo, sebagai wanita biasa saya juga mahukan teman untuk menyokong dan menemani kehidupan ini. Tetapi selagi ahli keluarga dan rakan rapat ada di sekeliling saya tidak pernah rasa sunyi. Memang perkahwinan akan melengkapi tetapi saya hargai apa yang ada sekarang.

"Bagi saya perancangan amat penting kerana untuk menjadi isteri bukan saja perlu bersedia dari fizikal malah mental juga. Buat masa ini sementara masih belum bertemu jodoh saya fokus untuk berkerja, maklumlah dalam dunia kini semuanya memerlukan duit, jadi sebelum berkeluarga lebih baik bersedia terutama daripada aspek kewangan," tambahnya.

Tentang kebarangkalian menggunakan khidmat agensi mencari jodoh memang tak pernah terlintas difikirannya kerana tidak yakin dapat bertemu yang sesuai dengan kehendak hati.

"Tidak bermakna agensi tidak bagus cuma saya masih belum ada keyakinan untuk mencari jodoh menggunakan perkhidmatan tersebut," katanya.

Tidak serah pada takdir semata-mata

RIZNA Md Aros, lewat 30-an juga yakin bahawa setiap manusia mempunyai pasangan masing-masing cuma belum dipertemukan bila dan di mana.

"Saya percaya jodoh saya akan sampai jua akhirnya. Bagi saya tak guna merancang kerana segala yang dirancang tidak semestinya berlaku," jelas ketua pereka bentuk barangan kemas ini.

Rizna berkata, terdapat banyak contoh daripada rakan-rakannya yang bercinta dan merancang untuk berkahwin tetapi akhirnya tidak kesampaian.

"Sebab itu saya percaya dengan kenyataan jodoh itu di tangan Allah. Walau kita pernah berkawan dengan banyak lelaki sekali pun kalau Allah kata itu bukan jodoh kita maka tak jadi lah perkahwinan itu.

"Bagi saya sendiri memang saya berserah dan berdoa agar dipertemukan dengan jodoh yang baik. Bukan bermakna saya menyerah sepenuhnya kepada takdir, usaha tetap ada," tambahnya.

Rizna tidak menolak jodoh yang ada dan sebagai seorang perempuan beliau mengakui akan menjadi setia kepada pasangan hidup kelak.

"Selagi belum sampai saya lebih selesa memberikan sepenuh tumpuan kepada kerjaya saya," ujarnya mengakhiri bicara. - NOOR FAZRINA KAMAL