Ramai lelaki mungkin terpaksa menjadi suri rumah pada masa depan jika fenomena pelajar perempuan menguasai institusi pengajian tinggi (IPT) dibiarkan berlarutan.

Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Datuk Seri Profesor Ibrahim Abu Shah berkata, secara umumnya setiap universiti di negara ini memiliki jumlah pelajar perempuan yang jauh lebih ramai berbanding lelaki.

Disebabkan masalah itu, katanya, UiTM sudah lama memikirkan cara untuk menambah jumlah pelajar lelaki bagi memperbaiki komposisi pelajar mengikut jantina.

‘‘Tidak dapat tidak satu hari nanti wanita profesional ini akan berkahwin juga dengan mana-mana lelaki termasuk mereka yang tidak bekerja.

‘‘Akhirnya, akan berlaku fenomena lelaki duduk di rumah jaga anak dan rumah tangga manakala wanita keluar bekerja.

‘‘Fenomena ini telah pun berlaku sekarang meskipun ia bertentangan dengan adat kita,’’ katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Ibrahim menyatakan demikian ketika mengulas usaha Kementerian Pengajian Tinggi mencari formula untuk memujuk lebih ramai pelajar lelaki menyambung pelajaran di IPT.

Menterinya, Datuk Mustapa Mohamed berkata, di semua IPT di seluruh negara, nisbah antara pelajar lelaki dan perempuan ialah 40:60.

Sementara itu, Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Tan Sri Profesor Dr. Mohd. Zulkifli Mohd. Ghazali meminta kerajaan melakukan sesuatu bagi mengurangkan jurang bilangan pelajar lelaki dan wanita.

Di UTM sendiri, katanya, universiti itu tidak boleh menyekat kemasukan pelajar wanita dalam sesuatu bidang kerana mereka memiliki kelayakan akademik yang cemerlang berbanding lelaki.

‘‘Di UTM, pelajar lelaki lebih mendominasi bidang mekanikal yang memudahkan mereka mendapat kerja setelah menamatkan pengajian sedangkan pelajar perempuan menguasai bidang lain,” katanya.

Pensyarah Jabatan Antropologi Universiti Malaya, Profesor Dr. Fatimah Daud pula berkata, cadangan untuk merapatkan jurang antara pelajar lelaki dan wanita di IPT memang tepat pada masanya.

‘‘Di Barat, sebagai contoh, lelaki kini telah menjadi suri rumah menjaga anak-anak, membasuh baju dan juga melakukan kerja-kerja rumah.

‘‘Di Malaysia sendiri fenomena ini telah pun berlaku dan kini semakin merebak apabila kebanyakan wanita bekerja sebagai eksekutif manakala suami menjaga rumah.

‘‘Walaupun secara dasarnya ia tidak menjadi kesalahan tetapi ia sedikit sebanyak