Lelaki muda lebih fleksibel



AIDA (kiri) dan Joe Radzwil membuktikan perbezaan umur bukan halangan untuk mencipta persefahaman. - Gambar hiasan

NAMPAKNYA, wanita berusia berpacaran dengan lelaki muda sudah menjadi satu trend. Keadaan ini digambarkan dengan lebih jelas oleh pasangan selebriti seperti Demi Moore dengan Ashton Kutcher dan Halle Berry bersama Gabriel Aubry.

Terbaru ialah kisah cinta antara Linda Hogan, 48 (bekas isteri Hulk Hogan) dengan Charlie Hill yang baru berusia 19 tahun.

Buktinya, satu kajian yang dijalankan oleh satu laman web sosial pada tahun 2007, melibatkan 50,000 orang wanita berusia 30 tahun ke atas. Kajian itu mendapati, satu pertiga daripada responden menunjukkan minat kepada lelaki yang sekurang-kurangnya lima tahun lebih muda daripada mereka.

Pada tahun 2003, kaji selidik AARP (American Association of Retired Persons) mendedahkan, 34 peratus daripada 3,500 wanita berusia antara 40 hingga 69 tahun menjadikan lelaki 10 tahun lebih muda sebagai teman.

Trend

Mungkin trend ini mengejutkan ramai orang, tetapi tidak kepada pakar psiko terapi dari Amerika, Dr. Tina B. Tessina.

Hujahnya, sudah berlaku peralihan peranan dalam masyarakat. Wanita sekarang dilihat lebih berkuasa dan mahukan lelaki muda serta lebih fleksibel. Maksudnya, lelaki yang memahami kerjaya dan gaya hidup lebih dipentingkan oleh wanita tersebut.

Gambaran yang dipaparkan oleh media seperti siri televisyen Sex and the City dan Desperate Housewives juga menunjukkan bahawa wanita tidak semestinya berkasih dengan lelaki lebih tua. Wanita yang memiliki kerjaya dan imej diri hebat sememangnya mempunyai banyak pilihan.

Malah, golongan wanita yang sudah bercerai atau ibu tunggal mungkin gemar mempunyai teman untuk berseronok dan tidak mengongkongnya. Persoalannya, bolehkah hubungan seperti ini berjaya?


HALLE BERRY (kanan) dan Gabriel Aubry membuktikan mereka serasi walaupun mempunyai jurang usia.


Berjaya

Tessina mengakui dia sudah melihat banyak hubungan sebegini yang berjaya. Media memberi fokus kepada perbezaan umur. Sedangkan apa yang menjaya atau memusnah hubungan ialah sebagus mana pasangan terbabit boleh membentuk kerjasama.

Perbezaan umur ialah satu kebimbangan dalam kalangan orang dewasa. Apabila kita remaja, perbezaan usia walaupun dua atau tiga tahun memberikan kelainan yang ketara dari aspek pengalaman dan bagaimana kita melihat kehidupan.

Perbezaan ini boleh bercampur aduk dengan matlamat hidup, komunikasi, pendapat dan pengalaman dalam perhubungan. Bagi orang muda, reaksi sosial terhadap hubungan seperti ini biasanya bersifat negatif. Jika pasangan itu bawah umur, hubungan seksual sudah pun melanggar batas undang-undang.

Namun begitu, apabila kita meningkat dewasa, pengalaman hidup dan kematangan emosi membantu menyeimbangkan kemahiran dalam satu-satu perhubungan.

Jurang usia 10 tahun atau lebih tidak memberi banyak perbezaan dari segi sebijak mana anda mengendalikan hubungan cinta. Jadi, tidak perlu fokus kepada angka tersebut.

Matang

Jika anda gembira, mempunyai komunikasi yang baik, mampu menyelesaikan masalah secara bersama dan mencintai satu sama lain, itu lebih penting. Andai ada pihak yang bermasalah dengan kenyataan itu, biarkan mereka.

Sihat atau tidak sesuatu hubungan itu bukanlah ditentukan oleh beza umur. Sebaliknya interaksi antara anda berdua. Beza usia sepuluh tahun bukanlah terlalu sukar untuk mencipta persefahaman. Tetapi jika jurangnya 20 tahun, ia mungkin boleh membawa kepada kesukaran apabila pasangan semakin meningkat usianya.

Contohnya, pasangan yang lebih muda mungkin menjadi lebih matang dan akan menimbang semula pilihannya. Manakala pasangan lebih tua pula terpaksa berdepan dengan masalah penuaan yang kian hampir.

Namun, selagi kedua-duanya bersikap dewasa dan pasangan itu sudah berbincang tentang perbezaan umur serta kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku pada masa depan, tidak perlu membuat andaian terhadap hubungan mereka.


DEMI MOORE (kanan) memilih lelaki Ashton Kutcher sebagai pasangannya.


Motivasi

Terdapat alasan yang bagus dan tidak untuk bercinta dengan seseorang berbeza generasi. Salah satu motivasi yang kurang wajar untuk bercinta dengan lelaki lebih muda ialah perasaan takut untuk menjadi tua.

Pasangan muda tidak boleh menterbalikkan proses penuaan anda. Sebenarnya, lelaki atau wanita yang bercinta dengan mereka yang seusia anak-anak akan berdepan masalah. Perbezaan itu boleh mencetuskan masalah paling besar iaitu tahap kematangan yang berlainan.

Ketika semakin ramai wanita memilih pasangan lebih muda, satu soalan timbul. Adakah hubungan wanita ini akan lebih berjaya dengan lelaki yang 10 hingga 15 tahun lebih muda berbanding mereka?

Kejayaan dalam perhubungan bergantung kepada motivasi kedua-dua pihak. Ada orang tua yang berjiwa muda dan suka bertemu janji dengan pasangan yang aktif seperti mereka. Kronologi usia tidak selalunya menjadi refleks kepada kemampuan fizikal atau kematangan emosi.

Kadangkala, perbezaan umur mencipta satu bentuk hubungan 'mentor' apabila yang lebih berumur memberi nasihat kepada pasangannya tentang kehidupan atau kerjaya. Apa pun, elemen yang benar-benar membuatkan perhubungan itu berjaya ialah wujudnya hubungan bersifat emosi.