Kira-kira 20,000 orang dijangka memeriahkan perhimpunan mega membabitkan penyertaan anak Terengganu di sekitar Lembah Klang yang dijadualkan berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 1 Ogos ini.

Program 1T, 3F (1-Terengganu, 3-Food, Fruit, Fiesta) kelolaan Persatuan Anak-Anak Terengganu Di Selangor (Pesat) itu menggalakkan seluruh pemastautin Terengganu menghadiri perhimpunan yang dipenuhi pelbagai acara istimewa bermula jam 6 petang hingga 12 tengah malam.

Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan) Terengganu, Husain Embong, berkata fiesta makanan dan perhimpunan mega yang julung kali diadakan bermatlamat mengeratkan hubungan sekali gus mengemas kini data anak Terengganu di Lembah Klang.

“Pesat sentiasa mengadakan majlis dan acara bulanan namun perhimpunan kali ini adalah yang terbesar malah dengan konsep membawa Terengganu ke ibu negara, jemputan akan berasa seperti berada di bumi Terengganu pada majlis itu nanti.

“Apa pun, kita harap pengunjung dapat hadir awal untuk pendaftaran bagi membolehkan kita mudah menghubungi mereka selepas ini sekiranya terdapat sebarang acara membabitkan ahli Pesat pada masa akan datang,” katanya.

Sejajar dengan hasrat meningkatkan taraf hidup rakyat Terengganu walau di mana mereka berada, Pesat yang sentiasa bekerjasama dengan kerajaan negeri turut merangka pelbagai agenda untuk memastikan persatuan itu menjadi pemangkin bagi menjana aktiviti sihat.

Antaranya adalah menubuhkan koperasi iaitu Ko-Pesat yang sudah didaftarkan sekali gus usaha mengemas kini data ahli dapat dijalankan serentak dengan perhimpunan mega itu yang bakal disempurnakan pelancarannya oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Said.

Sementara itu, antara keistimewaan Program 1T, 3F juga adalah membawakan hidangan masakan tulen Terengganu termasuk nasi dagang, nasi minyak, laksa Terengganu, nasi kuning serta aneka kuih muih yang jarang didapati di sini.

Husain berkata, tujuh gerai makanan mewakili setiap daerah di negeri itu akan didirikan untuk memudahkan pengunjung menikmati hidangan sambil dihiburkan persembahan artis popular dikalangan anak Terengganu sendiri termasuk Salem.

“Kita harap mana-mana anak Terengganu dan keluarga mereka dapat memeriahkan majlis raksasa ini kerana dianggarkan lebih 200,000 anak Terengganu menetap di Lembah Klang tambahan pula ia umpama pertemuan antara saudara mara.

“Bagi penuntut kolej dan universiti sama ada awam atau swasta, Pesat turut menyediakan kira-kira 30 bas untuk membawa pelajar ke stadium pada hari majlis berlangsung bagi membolehkan mereka tidak tercicir daripada menghadiri perhimpunan ini,” katanya.

Bagi memudahkan urusan pendaftaran seawal jam 6 petang, sebanyak 13 kaunter yang dikendalikan 50 petugas akan dibuka di Pintu A dan C.

Sebarang maklumat lanjut boleh dikemukakan ke sekretariat Pesat di 03-89263344 atau 019-6583344 atau layari www.pesat.org.my