Siti al-Malik pakar strategi


SITI al-Malik adalah wanita bijaksana dan cantik pada zamannya. Kefasihan bertutur dan kepintaran memberikan pendapat merupakan anugerah Allah kepadanya yang menjadikan Siti al-Malik dikagumi oleh orang ramai.

Beliau tegas dan bijak mengatur setiap tindakan bagi menjayakan rancangan yang telah dirangkanya. Oleh sebab beliau memiliki sifat-sifat seorang pemerintah yang bijaksana, maka saudara lelakinya, Al-Hakim bin Amrillah selalu meminta bantuan daripadanya dalam mengemudi tampuk pemerintahan Kerajaan Fatimiyah di negara Mesir.

Al-Hakim yang dilantik sebagai pemerintah hanya tahu untuk berseronok dengan kuasa yang dimilikinya. Beliau tidak peduli dengan urusan kerajaan dan menyerahkan bulat-bulat kepada Siti al-Malik untuk membuat keputusan terbaik.

Al-Hakim hanya memberi arahan kepada pembesar-pembesarnya tentang apa yang patut mereka laksanakan berdasarkan polisi yang dicadangkan oleh Siti al-Malik.

Al-Hakim mula mabuk kuasa dan bertindak mengikut nalurinya. Beliau tenggelam dalam kejahatan dan maksiat yang ditegah oleh agama Islam. Tidak ada siapa yang berani menegur perbuatan Al-Hakim walaupun sudah melampau batas nilai-nilai murni manusia.

Beliau mula berlaku zalim dan kejam kepada mereka yang menentang perintahnya. Rakyat Mesir mula hidup menderita dengan pemerintahan kuku besi Al-Hakim.

Penduduk Mesir yang tidak tahan dengan kekejaman pasukan tentera al-Hakim meminta bantuan daripada orang Turki. Namun bantuan orang Turki lambat tiba. Akibatnya, ramai penduduk Mesir mati dan rumah serta pasar dirosakkan dan dibakar.

Al-Hakim bukan sahaja takut dengan rakyat Mesir yang mula bangkit menentangnya tetapi mula syak dengan Siti al-Malik, saudara perempuannya yang banyak membantunya dalam pemerintahan negara.

Dia tahu Siti al-Malik banyak bergaul dan mempunyai pengaruh terhadap golongan bangsawan dan ulama dalam kerajaannya. Di samping itu, beliau adalah seorang yang bijaksana, fasih pertuturannya dan pintar menangani pelbagai persoalan negara dengan bijak.

Kehebatan Siti al-Malik menjadi ancaman kepada Al-Hakim yang mahu terus memerintah dengan zalim.

"Siti al-Malik mesti dihapuskan supaya tidak menjadi halangan kepada beta meneruskan pemerintahan di negara ini," Al-Malik duduk sendirian di atas kerusi takhtanya sambil memikirkan rancangan untuk membunuh saudara perempuannya.

Rancangan jahat al-Hakim akhirnya sampai ke pengetahuan Siti al-Malik melalui beberapa orang yang menjadi mata dan telinganya dalam istana al-Hakim.

Justeru, Siti al-Malik mula mengatur strategi menggunakan tipu muslihat untuk menyelamatkan dirinya dari dibunuh oleh al-Hakim.

Hampir seharian beliau duduk sendirian dalam biliknya memikirkan strategi terbaik untuk menghapuskan al-Hakim yang semakin berani berbuat apa sahaja untuk kepentingan dirinya. Akhirnya beliau mendapat buah fikiran lalu menulis sepucuk surat kepada Komander tentera al-Hakim.

"Kamu merupakan komander tentera yang paling dipercayai oleh saudara saya. Namun sekarang, kegilaan kuasanya membuatkan beliau mula tidak percaya pada awak lagi. Kini beliau sudah berada di puncak kekejaman dan kezaliman.

"Rakyat sudah tidak tahan dengan penderitaan yang mereka tanggung. Saya bimbang jika mereka akan memberontak dan melantik seseorang yang akan membunuh awak, malahan membunuh kita semua sehingga negara ini hancur".

Komander tentera itu terkejut dan terfikir sejenak tentang apa yang dituliskan oleh Siti al-Malik. Hatinya mula terpedaya dengan muslihat Siti al-Malik. Dia memanggil seorang panglima tentera yang paling dipercayainya lalu membincangkan perkara itu bersamanya.

"Al-Hakim akan mendaki gunung esok dengan anak lelakinya. Perintahkan dua orang tentera yang dipercayai untuk membunuh Al-Hakim. Kemudian kita lantik anaknya sebagai penggantinya. Saya akan berikan hadiah sebanyak 100,000 dinar untuk menjalankan tugas ini," arah Komander tentera itu.

Pada keesokan hari, dua orang tentera dan pengawal istana mengiringi al-Hakim ke gunung menunggu peluang yang terbaik untuk membunuh al-Hakim. Apabila melihat al-Hakim berada keseorangan, kedua-duanya menyerang dan membunuh al-Hakim. Kemudian anak lelakinya yang masih kecil diserahkan kepada pengawal istana untuk dibawa pulang.

"Wahai Siti al-Malik, Siapakah yang patut mengganti takhta pemerintahan negara ini?," tanya pembesar-pembesar dan komander tentera yang datang menghadapnya.

"Apa yang pasti adalah anaknya, Ali bin Al-Hakim harus menggantikan tempat ayahnya. Namun saya akan membantu Ali kerana dia masih kecil untuk menguruskan pemerintahan negara ini," jawab Siti al-Malik dengan jujur dan ikhlas.

Berita lantikan Ali sebagai pengganti ayahnya diterima baik oleh semua rakyat Mesir. Mereka semua menyatakan sokongan kepada Siti al-Malik yang membantu anak saudaranya untuk mengemudi pemerintahan negara Mesir. Mereka semua berkumpul dan berarak ke istana untuk menyatakan sokongan mereka.

"Kita akan memberi sokongan kepada Siti al-Malik dalam menjalankan pemerintahan negara ini," jerit salah pemimpin rakyat yang berhimpun di hadapan istana itu.

Siti al-Malik menjalankan urusan pemerintahan negara dengan begitu teliti dan penuh perancangan agar memberikan manfaat kepada semua golongan rakyat.

Beliau membela nasib rakyat yang tertindas dan memerangi golongan yang mengambil kesempatan terhadap golongan rakyat yang lemah dan miskin.

Pemerintahan yang adil dan saksama membuatkan rakyatnya menggelar sebagai Al-Zahir. Pemerintahan Siti al-Malik membuatkan negara Mesir semakin makmur dan kaya sehingga rakyatnya semakin mencintai Siti al-Malik.

Namun umur Siti al-Malik tidak panjang dan meninggal dunia ketika berusia 40 tahun pada tahun 415 Hijrah.

Petikan daripada buku Srikandi Perisai Nabi terbitan PTS Publications & Distributions Sdn. Bhd.