Kahwin Lelaki Muda Bukan Luar Biasa

Kebahagiaan hidup berumah tangga bukan terletak pada perbezaan usia antara sepasang suami isteri. Namun apa yang penting ialah saling menghormati, memahami, bertolak ansur, bertanggungjawab dan kasih mengasihi.

Jika kesemua perkara ini diikuti pasti bahtera yang dilayari akan bahagia dan aman hingga ke akhir hayat.

Perkahwinan yang dibina antara pasangan suami isteri yang jauh berbeza umur bukanlah trend baru masa kini. Suami yang lebih tua daripada isteri sudah menjadi lumrah.

Pun demikian kini seakan-akan sudah menjadi perkara biasa suami berusia lebih muda daripada isteri. Ada yang berbeza usia melebihi 10 tahun namun mereka tetap bahagia walaupun ada yang mencemburui kebahagiaan mereka.

''Jika telah jodoh, terima sahaja. Buat apa menolak qadak dan qadar yang telah ditetapkan oleh Allah,'' ringkas kata Kapten (B) Ikhwan Azillah, 34 tahun apabila ditanya mengenai perkahwinannya yang masuk tahun ketujuh dengan Orkid Jamilah Awang, 44 tahun.

Walaupun perbezaan umur antara mereka adalah 10 tahun, namun secara realitinya kedua-duanya nampak seperti sebaya. Kelebihan yang ada pada mereka ialah baik Ikhwan atau Orkid, kedua-duanya bertubuh kecil. Mungkin ini yang membuatkan mereka nampak muda.

Kata Ikhwan, ramai yang mengenali mereka tidak mengetahui bahawa sebenarnya umur Orkid lebih 10 tahun daripadanya.

Bercerita mengenai perkenalan mereka, kata Ikhwan, mereka bertemu pertama kali di pameran LIMA di Langkawi pada tahun 1999. Ketika itu, beliau bertugas sebagai juruiring kepada orang kenamaan (VIP), sementara Orkid bekerja di LIMA.

''Waktu itu saya memang tidak ada apa-apa perasaan pada Orkid dan saya tak tahu pun dia lebih tua daripada saya kerana gayanya pun seperti 'tomboi.'

''Kebetulan kami sama-sama orang Muar. Saya minta nombor telefonnya. Malam itu saya menelefonnya mengajaknya makan tapi Orkid tak mahu. Beberapa kali juga saya mengajaknya keluar bersama tapi dia tetap menolak. Selepas balik ke Kuala Lumpur baru Orkid beritahu bahawa dia seorang ibu tunggal. Masa itu saya masih belum tahu tentang umurnya.

''Selepas tiga tahun berkawan, Orkid berterus terang mengenai umurnya tapi saya tak kisah,'' kata Ikhwan yang telah bersara tentera selama empat tahun.

Sambung Orkid pula, pengalaman pahit masa lalu dalam kehidupan berumah tangga menjadikannya seorang yang kental dan tidak pandai dalam bab cinta.

''Kami berkawan macam orang lain, gaduh-gaduh, maki-maki. Tidak ada cinta-cinta. Tapi dalam sehari tu Ikhwan akan telefon lebih 10 kali. Itu yang membuat saya resah.

''Setahun lepas tu, saya pergi ke United Kingdom selama beberapa bulan. Di sana saya mula teringatkan Ikhwan. Saya terfikir dan tertanya-tanya adakah saya memerlukan seseorang dalam hidup saya.

''Saya pulang ke kampung dan perkenalkan Ikhwan kepada mak. Mak terus bertanya kepada Ikhwan bila dia nak kahwin dengan saya. Kata Ikhwan, dia nakkan saya tapi saya yang tak nak dengan dia.

''Saya terangkan padanya mengenai perbezaan umur kami, kematangan dan sebagainya yang banyak perlu difikirkan.

"Dia balik dan fikir. Selepas empat bulan, mak mendapat strok. Dia ingin melihat kami berkahwin. Masa kami nikah, mak terlantar di atas katil dan kami dinikahkan di hadapannya,'' cerita Orkid yang juga jurugambar sambilan.

Celah Ikhwan, dia sukakan Orkid kerana kematangannya dan mereka mempunyai banyak persamaan. Kedua-duanya meminati sukan lasak dan aktif dalam Persatuan Luncur Udara Malaysia yang mana Ikhwan memegang jawatan sebagai Timbalan Presiden merangkap pengajar.

Tambah Orkid, banyak cabaran yang dilalui pada tahun pertama hidup sebagai suami isteri, hendak memahami dan menyeimbangkan ritma hidup. Orkid pernah mengalami kegagalan rumah tangga, manakala Ikhwan dari kecil bersekolah tentera dan hidupnya penuh teratur.

''Jadi saya kena jadi muda dan dia pun tak rasa sangat saya lebih tua daripadanya. Bagi kami, tua muda tidak penting. Yang penting ialah macam mana nak jalani hidup dengan gembira. Ingat jodoh Allah Taala yang tentukan.

Cerita Orkid, masa mula-mula berkahwin, bapa Ikhwan memberitahunya supaya mengajar saya memanggilnya 'abang' dan bukan nama. Mungkin dia mahu saya menghormati Ikhwan sebagai suami walaupun Ikhwan muda daripada saya.

''Bagi saya, walaupun dia muda namun dia adalah suami yang perlu saya hormati. Saya tidak akan memanggilnya nama-nama yang tidak elok lebih-lebih lagi di khalayak atau di hadapan saudara-mara.

''Saya sudah menghadapi bermacam-macam dugaan dalam hidup. Saya hargai pengorbanannya kerana sudi berkahwin dengan saya walaupun dia berjawatan tinggi dan ada perempuan muda yang ingin berkahwin dengannya, namun dia tetap memilih saya.

"Rumah tangga kami bahagia dan saya harap kami akan bersama hingga ke akhir hayat,'' kata Orkid sambil menggenggam tangan suaminya.